În urmă cu ceva timp, valoroasa soprană Angela Gheorghiu s-a … ouat de-a binelea, afirmând într-un interviu mediatizat la greu de cârcotași că George Enescu, marele nostru botoșănean, Jurjac din Liveni, este o falsă legendă, că nu a cântat decât de două ori la New York și alte asemenea inepții care au aruncat pur și simplu în aer lumea muzicală și nu numai. Intrată într-un con de umbră probabil din cauza restricțiilor pandemice care au dus la suspendarea multor concerte, diva de Adjud susținută în carieră așa, … dezinteresat, de către celebrul Placido Domingo, și-a adus ea aminte de orele de fizică din liceu și de principiul vaselor comunicante, principiu pe care, desigur, l-a adaptat în secunda doi, încercând să-și ridice popularitatea la nivelul marelui compozitor. Ce a ieșit, ați văzut cu toții: un schimonosit de interviu garnisit cu o sumedenie de comentarii acide și virulente la adresa artistei. Păcat că uneori mintea nu respectă și ea principiul vaselor comunicante, rămânând cu mult în urma valorii și a talentului. Dar nu despre Angela Gheorghiu vom vorbi astăzi, ci despre … „victima” ei, adică inegalabilul Enescu și despre o altă mare pasiune a sa, în afară de muzică. Puțină lume știe că marele compozitor a fost un caricaturist de excepție, desenele lui făcându-l pe muzicologul, profesorul și criticul muzical Viorel Cosma (1923-2017) să scrie negru pe alb în biografia lui Jurjac o propoziție care spune totul: „Enescu era un excelent caricaturist”. Pornind de la acest mai puțin cunoscut talent al muzicianului, o mână de oameni de cultură botoșăneni au organizat, sub patronajul Consiliului Județean și al Fundației Artepol’s Art Debelly în perioada 1-31 octombrie 2021, cu prilejul aniversării a 140 de ani de la naștere, în cadrul Salonului Internațional de caricatură Botoșani – România – 2021, o secțiune inedită cumva, deși prima ediție avut loc cu mult timp în urmă, în 2005. Din păcate, slaba mediatizare, dar și indiferența autorităților, au făcut ca Festivalul Jurjac – așa cum este el intitulat – să nu fie cunoscut pe cât ar fi fost normal. Din fericire, ediția din acest an a sărit din tiparul cenușiului și al indiferenței și îmbracă, datorită, repet, unor oameni inimoși, o ținută de gală, asortată de bună seamă cu părintele spiritual al festivalului, cel care de altfel i-a dat și numele, adică George Enescu. Efortul financiar de vreo 15.000 de euro, bani puși din buzunarul propriu de către cei câțiva organizatori, va fi desigur răsplătit printr-o mediatizare pe măsură a Botoșaniului și a trăitorilor lui, pentru că albumul dedicat acestui eveniment ce va apărea în ianuarie anul viitor va cuprinde, printre altele, o pagină despre urbea noastră și una despre marele compozitor în inedita postură de caricaturist. Deasupra numeroaselor premii puse în joc, se ridică maiestuos Trofeul de excelență George Enescu, o lucrare de excepție purtând semnătura lui Mihai Debelly. Acest trofeu va recompensa cea mai bună lucrare din concurs, un concurs care s-a bucurat de o afluență impresionantă de prezențe de pe toate meridianele globului. Peste 200 de artiști plastici din 51 de țări au trimis pe adresa festivalului sute de lucrări ce vor fi jurizate de specialiști în domeniu din Brazilia, Bulgaria, Malaezia, Maroc, Polonia, Portugalia, Rusia și România. Demn de remarcat este faptul că promovarea internațională, selectarea juriului, dar și titanica muncă de secretariat au fost asigurate de către botoșăneanul specialist în domeniu Ioan Serediuc și de fălticeneanul Doru Axinte, cunoscut și prolific caricaturist. Din pleiada de participanți nu lipsesc botoșănenii, pictorii Liviu Șoptelea și Florin Grosu făcând parte din … lotul național format din aproape 30 de artiști plastici români. Acestea fiind informațiile referitoare la grandiosul festival ce poartă numele celui mai mare compozitor român, nu îmi mai rămâne decât să vă dau un sfat: puneți-vă măscuța, păstrați distanțarea socială și mergeți neapărat la Galeriile de artă Ștefan Luchian, acolo unde lucrările selectate și premiate vor fi expuse. Lăsați naibii televizorul, rețelele nocive de socializare, bârfa de la colț de stradă și încercați să vedeți și ce e frumos pe lumea asta. Că de lucruri urâte suntem sătui, oriunde ne-am învârti. De aceea o … învârtire prin fața exponatelor marilor artiști plastici din țară și din lume nu poate fi altceva decât un har și un dar din partea Domnului. De altfel, arta este ea însăși un dar pe care Dumnezeu ni l-a dat spre a ne bucura, spre a ne face mai buni și mai iertători. Din aceste motive am considerat că interviul Angelei Gheorghiu a constituit doar un derapaj de moment care trebuie uitat și iertat, George Enescu fiind peste tot în lume: și la Liveni, și la București, și la Paris și la New York și la Tescani și iată, acum, și la Galeriile de artă Ștefan Luchian!
Grafică … muzicală la Botoșani – Dumitru MONACU, scriitor
De MonitorulBT
0
Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Modernizare de decor, tragedii reale – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
România este țara tuturor paradoxurilor, am tot scris despre asta. E țara în care cererile online se depun în format tipărit la ghișeu, pentru...
Editorial
Șpaga, între bacșiș și hoție – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Fără îndoială, principala știre din aceste zile din realitatea botoșăneană se referă la epilogul unui capitol de corupție unde personaje principale au fost un...
Editorial
Cum caută românii adevărul pe rețele și se aleg cu anxietate
Redacţia -
Uniunea Europeană nu arată foarte bine în ultimul Eurobarometru despre rețelele sociale, dar România arată mai rău decât restul, sau cel puțin media, continentului. Europenii, mai...
Editorial
Repatrierea fraierilor – remake-ul fiscal al Epocii de Aur – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
În anii crâncenelor lipsuri din Epoca de Aur – mda, stranie alăturare, „lipsuri” cu „Epoca de Aur”, dar realitatea de zi cu zi depindea...
Editorial
Succesiunea tăcută – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
De foarte multe ori scena politică românească găzduiește un banal teatru de marionete. În ultimele luni, această senzație s-a transformat în certitudine: scurgeri controlate...
Editorial
Procente democratice sau dictatoriale? – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
De o bună bucată de timp procentele au devenit pentru mulți români adevărate jaloane care le ghidează existențele. Bineînțeles că mă refer la procentele...
Editorial
112 – linia vieții sau numărul indiferenței – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
O știre ce a început să se banalizeze în România. Încă o tânără femeie a fost ucisă de fostul soț în fața copilului. Mihaela,...
Editorial
Cireada, văcarii și haosul lumii – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Din capul locului vă avertizez că voi folosi în rândurile de față cuvinte grele și dure. De ce? Simplu! Am observat că românul, cu...
Editorial
Marea victorie a bugetului: 400 milioane stoarse de la mame și bătrâni – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Mai zilele trecute, guvernanții au prezentat ca pe o mare realizare sumele încasate la buget din creșterea contribuțiilor pentru pensiile mai mari de 3000...
Editorial
Mizeria, hoția și neam-prostia – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
A trecut și congresul PSD, Grindeanu a câștigat en-fanfare cu 99%, candidând de unul singur, promițând „reformă și stabilitate” – două cuvinte care, în...
Editorial
Trei, Doamne, și toate trei! – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Este evidentă și vizibilă din avion falia ideologică apărută de câțiva ani, între români. Foarte puțini compatrioți se situează pe zona de echilibru. În...
Editorial
Sistemul unui joc periculos – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Părerea mea în legătură cu sondajele de opinie aduce cumva cu presupusa afirmație a lui Stalin: nu contează cine și cum votează, contează cine...
Editorial
Orașe construite din pix, pierdute de realitate – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Conform unei vorbe de duh românești adaptată la vremuri și context, autoritățile au aflat ceea ce știa mai tot omul, și anume că mai...
Editorial
România te iubesc – Comune la stăpân – Dumitru MONACU, scriitor
Redacţia -
Recenta nominalizare a Andreei Alecu Gireadă drept candidat la funcția de primar al comunei Mihai Eminescu mi-a adus în minte vorbele atât de pline...
Editorial
Școală fără orizont, copii fără viitor – Ciprian MITOCEANU
Redacţia -
Chiar dacă elevii sunt în vacanță, problemele sistemului de educație nu și-au luat concediu, prin urmare pe la ministerul de resort și nu numai...
Editorial
Balanță spartă – Virgil COSMA, jurnalist
Redacţia -
Săptămâna trecută, scena politică românească a oferit tabloul unui atelier mecanic de cea mai proastă speță: toți se agită cu sculele în mână, se...
Botoșani
cer acoperit de nori
9.4
°
C
9.4
°
7.2
°
94 %
1.8kmh
99 %
vin
8
°
S
6
°
D
5
°
lun
8
°
mar
12
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
EDITORIAL
Redacţia -
România este țara tuturor paradoxurilor, am tot scris despre asta. E țara în care cererile online se depun în format tipărit la ghișeu, pentru...
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...



