spot_img
vineri, mai 3, 2024
AcasăLocalMEMORIALUL IPOTEȘTI: „Strigoii” de Mihai Eminescu: de la text la oratoriu (III)

MEMORIALUL IPOTEȘTI: „Strigoii” de Mihai Eminescu: de la text la oratoriu (III)

De la descifrare la orchestrare și premieră. Premiera mondială a oratoriului lui
Enescu a avut loc pe 26 septembrie 2019 la Konzerthaus Berlin, interpretat de Rundfunk- Sinfonieorchester Berlin, avându-l la pupitru pe Gabriel Bebeşelea.
De la compunerea oratoriului de către Enescu trecuse puțin peste un secol, de la
descifrarea manuscrisului – cinci decenii.

Manuscrisul, despre care „nu se ştia nimic” – prin împrejurări neelucidate încă –
ajunsese în posesia directorului Muzeului „Enescu”, Romeo Drăghici. În 1971, Romeo
Drăghici îi transmite o copie compozitorului și dirijorului Cornel Țăranu, care, „emoționat și
intrigat”, se apucă de o „întreprindere din cele mai dificile” – descifrarea manuscrisului,
despre care „în însemnările compozitorului nu se află nici o consemnare” (C. Țăranu, Un
poem simfonic inedit de George Enescu, în: „România literară”, nr. 40, 30 septembrie 1971,
p. 27). Prima parte era mai „curată”, revăzută și rescrisă parțial; celelalte – dificile, câteva
pasaje erau scrise într-un fel de stenografie, pe alocuri doar cu câteva indicații; altele erau
scrise în spațiile goale ale unui alt manuscris – spune într-un interviu Cornel Țăranu. Cu toate acestea, avea în față „o lucrare închegată, de o remarcabilă unitate stilistică, cu… neajunsul de a nu fi orchestrată” („Făclia”, 20 august 1971):

„O primă constatare, compozitorul pune pe muzică întregul text eminescian. Aşadar,
dramaturgia oratoriului sau, dacă vreţi, a poemului vocal-simfonic, coincide cu «libretul»
respectat ad-litteram. Ne-ar fi fost de altfel imposibil să stabilim succesiunea paginilor şi
portativelor, fără text, care ne-a călăuzit pas cu pas. Amplul poem-oratoriu, cu o durată de
circa 30 de minute, e conceput în cele trei părţi care compun textul, fără motto-urile sale. (…)
Schiţa se prezintă sub forma unui extras pe două portative în care este înghesuit şi textul,
fragmentat ale părţilor vocale şi corale, rare notaţii de orchestraţie sau dinamică. O primă
transcriere, mult mai detailată, cu partida vocală scrisă separat, şi cu un «subsol» bogat, de trei-patru portative, cu indicaţii amănunţite de orchestraţie şi nuanţe se opreşte, din păcate, la jumătatea primei părţi”. Analizând manuscrisul, Cornel Țăranu a putut „proceda la o redactare cu voci şi extras de pian, a întregului text, anumite omisiuni fiind cu uşurinţă
deductibile, astfel încât ne aflăm acum în posesia întregii lucrări fără adaosuri personale” (C. Țăranu, Un poem simfonic inedit de George Enescu, p. 27).
După mai multe luni de eforturi, pe 10 octombrie 1971, la Filarmonica de Stat din
Cluj, în cadrul festivalului „Toamna muzicală clujeană ’71”, a fost interpretat oratoriul

„Strigoii“ de George Enescu; conferențiar – Cornel Țăranu, soliști – Edita Simon, Ion Budoiu, Constantin Zaharia, Ștefan Rónai („Făclia”,10 octombrie 1971, p. 5).
În 1981, în varianta „de cameră”, cu Ion Budoiu, Mihai Zamfir, Edith Simon, Ştefan
Rónai, Anton Tauf şi Cornel Ţăranu, ca dirijor şi pianist, „Strigoii” lui Enescu produc o
impresie copleşitoare asupra publicului în „avanpremiera”, oferită de cea dintâi Gală a
„Scânteii” („Scânteia”, 18 februarie 1981). În aprilie a aceluiași an, la Opera Română din
București, interpretarea „Strigoilor”, prefațată admirabil de Alfred Hoffman și Cornel Țâranu, constituie un eveniment al stagiunii camerale („Săptămâna”, 27 martie 1981).
De la Cornel Țăranu era așteptată și versiunea orchestrată a „Strigoilor”: „nu vedem pe
nimeni altul care să o realizeze”, opina critica muzicală a vremii. Însuși Cornel Țăranu declara încă în 1971: „Dacă munca de reconstituire «arheologică» a manuscrisului, dusă până la capăt, va fi continuată printr-o fericită orchestrare, întreprindere dificilă, dar deloc imposibilă pentru un bun cunoscător al muzicii enesciene din acea perioadă, «Strigoii» ar putea fi redaţi patrimoniului nostru cultural ca o partitură de extrem interes” (C. Țăranu, Un poem simfonic inedit de George Enescu, p. 27).

După anul 2000, compozitorul şi dirijorul român, profesorul Sabin Pautza a orchestrat
partitura, iar interpretarea i-a revenit altui român, dirijorului Gabriel Bebeșelea.
Pe 15 ianuarie, începând cu ora 18.00, Memorialul Ipotești și Filarmonica
Botoșani invită publicul la un eveniment dedicat Zilei Naționale a Culturii Române, la
care, despre „«Strigoii» – reconstituirea unui concept Eminescu-Enescu”, va vorbi
dirijorul Gabriel Bebeșelea.

– Ala Sainenco,
Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
15.9 ° C
15.9 °
15.9 °
69 %
2.9kmh
98 %
vin
15 °
sâm
19 °
Dum
22 °
lun
25 °
mar
24 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Dacă vrei ceva bine făcut, tot tu cu mâna ta trebuie să faci.

EDITORIAL

Respectând proporțiile, și recunoscând din start atipicul comparației, este posibil ca din punctul de vedere al celor implicați, depunerea dosarelor de candidaturi să fie...

EPIGRAMA ZILEI

Ajuns acasă pe la două Din delegația la Cluj Găsi pe doamna vopsind ouă La un vecin, cu ruj... -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...