duminică, iunie 16, 2024
AcasăLocal BTContract fals descoperit după o "ofertă" la electricitate

Contract fals descoperit după o „ofertă” la electricitate

Caz neverosimil petrecut în municipiul Botoşani, unde un tânăr s-a trezit cu un contract fals încheiat la un operator de furnizare a energiei electrice. Falsul a ieşit la iveală datorită procedurilor stabilite de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei care prevăd că în momentul trecerii la un alt operator, furnizorul iniţial să fie notificat în prealabil. Contactat de E.ON, care a dorit să afle motivul renunţării, botoşăneanul şi-a dat seama că lucrurile nu sunt în regulă şi a mers la sediul noului operator pentru a vedea cum s-a ajuns la această situaţie.

Povestea a început pe 7 februarie, când botoşăneanul s-a trezit la uşa apartamentului său cu un tânăr, care a prezent o legitimaţie din partea ENEL Energie Muntenia şi i-a făcut o ofertă pentru semnarea unui nou contract. Legitimaţia părea să fie autentică aşa că a acceptat să poarte o discuţie, pe o situaţie concretă, pentru a vedea dacă poate beneficia de o diminuarea a facturii lunare pentru energia electrică. A prezentat cartea de identitate pentru a dovedi că este proprietarul, după care i s-a solicitat o factură mai veche pentru energia electrică şi actul de proprietate a locuinţei. A lipsit câteva clipe până ce a adus ultimul document, iar în acel moment este posibil ca agentul care venise cu oferta să îi fi făcut fotografii cu telefonul mobil după celelalte acte prezentate. „Altfel nu se explică cum în contractul fals apar datele de identitate corecte. În plus, la contractul fals era ataşată o fotografie făcută după factura de la E.ON, care se vede că este făcută în grabă”, a relatat Răzvan P.

Botoşăneanul spune că discuţia s-a rezumat strict la un calcul estimativ şi abia după ce ofertantul venea cu o antecalculaţie în format scris şi se confruntau tarifele urma să se discute despre oportunitatea încheierii unui contract. „Nu mi-am dat nici măcar acordul verbal privind încheierea unui contract, discuţia fiind pur informală”, a adăugat Răzvan P.

Deranjant este că a încercat să mă păcălească pe faţă”

Surpriza a apărut după circa două săptămâni, când botoşăneanul a fost contactat de reprezentanţii E.ON cu privire la cererea de schimbare furnizor. Cum nu solicitase acest lucru, a cerut date suplimentare şi a mers mai apoi la reprezentanţa ENEL Energie Muntenia, care urma să fie viitorul operator pentru a vedea cum s-a ajuns la această situaţie. Datele de identificare erau corecte, însă toate semnăturile trecute în dreptul numelui său erau falsificate. În plus, de la dosar lipsea copia după actul de proprietate a locuinţei.

La început, domnişoara de acolo a spus că nu ştie nimic, după care mi-a prezentat nişte copii. Pe toate actele întocmite semnăturile din dreptul meu difereau, semn că cel care le-a completat nu a folosit nici măcar aceeaşi semnătură falsificată. Cei de la firmă, care au înregistrat contractul, puteau sesiza foarte uşor falsul, dacă făceau verificări minime pentru că diferenţa la semnături era vizibilă. Deranjant este că a încercat să mă păcălească pe faţă, bifând la una dintre rubrici că sunt de acord şi cu furnizarea facturii cu costuri suplimentare”, a completat Răzvan P.

Pe contractul fals nu apărea numele celui care l-a întocmit, ci numai un fel de număr de identificare, însă botoşăneanul ia în calcul posibilitatea ca cel care i-a bătut la uşă să nu fie un angajat ENEL, ci salariatul unei firme intermediare.

Plângere depusă la Poliţie

Există o plângere înregistrată în acest sens, care se află în curs de soluţionare la Poliţia municipiului Botoşani”, a declarat Maria Carp, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean. Cercetările sunt efectuate sub aspectul comiterii infracţiunilor de fals în înscrisuri oficiale, cazul urmând să fie clarificat de autorităţile judiciare.

În schimb, contactaţi de reporterii „Monitorul”, reprezentanţii E.ON au susţinut că în ultimele luni, numeroase persoane le-au adus la cunoştinţă că au fost induse în eroare, chiar înşelate, de reprezentanţii unor companii de furnizare de electricitate şi gaze naturale, în vederea încheierii unui nou contract, unii folosind inclusiv legitimaţii false cu însemnele companiei. „Abordarea la domiciliu a consumatorilor într-un mod total netransparent, sub diverse pretexte, cu solicitarea documentelor de identitate şi a unei facturi mai vechi, cu o argumentaţie verbală neacoperită de contract şi necesitatea unor semnături ale clientului pe anumite documente, fără a da timp pentru a fi citite şi înţelese, reprezintă „reţeta” ce ne-a fost semnalată de clienţi din mai multe judeţe, inclusiv din judeţul Botoşani”, a precizat Sorin Munteanu, din cadrul departamentului de Comunicare E.ON, care a adăugat că orice consumator are dreptul să îşi aleagă şi să schimbe furnizorul de energie, prin alegerea unei oferte negociate din piaţa liberă, dar în acelaşi timp are şi dreptul de a nu fi supus unor practici înşelătoare, prin omiterea cu bună ştiinţă a unor informaţii importante sau prin oferirea unor informaţii false. Pentru a limita acest tip de comportament ilegal, consumatorii, indiferent de operatorul pentru care au optat, pot sesiza practicile neconcurenţiale ale furnizorilor la autorităţile statului, dar şi la ANRE.

Ţepe similare în judeţ

Ţepele de acest gen nu sunt singulare. Au existat clienţi care şi-au schimbat furnizorul fără ca măcar să ştie acest lucru. Asta pentru că au fost companii care au spus că sunt parteneri ai furnizorului şi s-au dus la clienţi spunând că trebuie citite contoarele întrucât se reînnoiesc contractele. Când au semnat, clienţii nu au ştiu că de fapt şi-au schimbat furnizorul.

Alte metode înşelătoare s-au bazat pe aşa-zisa verificare a contorului, sau verificarea achitării facturilor, oamenii fiind păcăliţi pe faţă privind semnarea unor documente aferente acelor operaţiuni. Alţi operatori au trimis oamenii direct la consumatori, au susţinut că s-a schimbat denumirea firmei şi că trebuie semnate noi contracte. Abia ulterior oamenii aflau că au fost păcăliţi şi că de fapt semnaseră pentru un alt furnizor, care utiliza tarife mai mari.

Sfaturi în interacţiunea cu un furnizor de energie

Citiţi cu atenţie conţinutul tuturor documentelor puse la dispoziţie.

Nu semnaţi nimic dacă lipsesc informaţii (preţuri, termene de plată, valori taxă de reziliere etc.) sau există câmpuri necompletate.

Asiguraţi-vă că aţi înţeles condiţiile contractului şi că acestea sunt în folosul dumneavoastră.

Deja ai votat!
Botoșani
cer senin
14.6 ° C
15.6 °
13.3 °
96 %
1.7kmh
3 %
Dum
25 °
lun
26 °
mar
28 °
mie
32 °
joi
23 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Nici nu știi, la vremea asta, și îți dai seama abia când te întorci la mașină că e vremea culesului.

EDITORIAL

Aproape sigur, în istoria locurilor în care ne ducem existențele, Valeriu Iftime nu va rămâne ca nabab, afacerist de frunte sau ca profesionist desăvârșit...

EPIGRAMA ZILEI

Pleacă ăștia, nu-i problemă Însă eu am o dilemă : Oare ăia care vin Or să fure mai puțin? -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...