spot_img
joi, mai 2, 2024
AcasăLocal BTPersonalitățile Botoșaniului - Elie Radu

Personalitățile Botoșaniului – Elie Radu

Elie Radu ( 20 aprilie 1853, Botoșani – 10 octombrie 1931) a fost un inginer constructor de poduri și șosele, pedagog și academician român. A fost primul inginer român care a realizat şosele moderne în ţară.

În 1894, a fost numit profesor la Școala Națională de Poduri și Construcții Civile, unde a predat cursurile de „Trigonometrie, Poduri și Construcții Civile”. La înființarea Școlii Politehnice din București, în 1920, va preda aici cursurile: „Edilitate”, care se referea la canalizarea și aprovizionarea cu apă a centrelor urbane și „Procedee generale de construcții”. Având în vedere realizările sale importante, Academia Română l-a ales Membru de Onoare în anul 1927.

Elie Radu a contribuit la construirea șoselelor transcarpatice, realizate după Marea Unire cu Transilvania. În Ministerul Lucrărilor Publice a avansat continuu, ocupând funcții ca subdirector, director și director general, ajungând la gradul de inginer inspector general clasa I. A construit 650 km de căi ferate după concepții proprii. Una dintre cele mai importante trasee de cale ferată realizate de el este linia Târgu Ocna – Comănești – Palanca.

A proiectat și realizat numeroase poduri din beton armat și tabliere metalice, o realizare deosebită fiind considerată legarea malurilor Siretului prin opt poduri. În 1889 Elie Radu a realizat o stație de captare a apei subterane la Bragadiru, unică în Europa, și prima rețea de alimentare a orașului București Ulterior, a mai realizat și alimentarea cu apă a orașelor: Botoșani, Sinaia, Turnu Severin, Târgoviște, Iași. I se datorează proiectarea și construirea a 60 de clădiri de gări, remarcabile fiind cele de la Curtea de Argeș, Comănești și Galați. Sub conducerea sa, a fost proiectată si realizată construcția clădirii Ministerului Lucrărilor Publice, în prezent Primăria Capitalei.

Inginerul Elie Radu a devenit încă din tinereţe un personaj apreciat în lumea ştiinţifică. A construit nu doar România modernă, dar a şi pregătit generaţii întregi de ingineri pentru aceasta. Şi-a început activitatea didactică la Şcoala Naţională de Poduri şi Şosele, începând cu anul 1894. Preda la secţia de constructori tehnici. A mai predat trigonometrie, poduri şi şosele. În total a adunat aproape 34 de ani de activitate didactică. Cursul său preferat, cel de edilitare, a fost la Şcoala Politehnică din Bucureşti.

A murit pe 10 octombrie 1931 şi a fost înmormântat la Bucureşti.

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
23.7 ° C
23.8 °
22.7 °
33 %
3.1kmh
92 %
joi
23 °
vin
22 °
sâm
19 °
Dum
22 °
lun
25 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Doamna tot nu cedează locul din centru, că e puterea obișnuinței. După alegeri o să fie mai greu.

EDITORIAL

Suntem în plină campanie electorală, deși până la startul oficial mai e ceva vreme. Candidații bombardează electoratul cu promisiuni care de care mai gogonate,...

EPIGRAMA ZILEI

Ajuns acasă pe la două Din delegația la Cluj Găsi pe doamna vopsind ouă La un vecin, cu ruj... -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...