Creşterile salariale operate anul trecut au dus la migrarea masivă a funcţionarilor publici între instituţii, ţinta constituind-o noile remuneraţii oferite ca urmare a aplicării legii salariale. În peisajul bugetar botoşănean au apărut astfel instituţii care cu greu mai pot să-şi ducă la îndeplinire atribuţiile conferite prin lege. Cele mai afectate unităţi sunt cele din coada grilei salariale, precum Direcţia pentru Tineret, Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Direcţia de Cultură, Agenţia pentru Protecţia Mediului şi Garda de Mediu.
La Şomaj, spre exemplu, unde media salarială brută este de 5.000 de lei, în ultimele luni au plecat trei angajaţi. Unul s-a îndreptat către Casa de Pensii, pentru un plus de 500 de lei la leafă, un altul s-a transferat la APIA, unde i s-a dublat salariul, iar al treilea s-a dus în Prefectură, pentru o creştere de circa 1.100 de lei. Pentru că alţi doi angajaţi au decedat, printre care şi directorul adjunct, instituţia se confruntă cu o acută lipsă de personal, cele mai nevralgice zone fiind serviciile buget, resurse umane, şi monitorizare proiecte.
La Agenţia pentru Mediu sunt vacante cinci posturi, ultimele două rămânând descoperite după ce ocupanţii s-au transferat la ANAF şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă. Unul şi-a dublat salariul lunar, iar celălalt are şi beneficiile oferite personalului de Ministerul de Interne. Nivelul mediu salarial net la APM este de 2.700 de lei, situaţia fiind similară şi la Garda de Mediu.
La Cultură, până la creşterea salarială din 2017 cu 10%, nu se mai făcuseră majorări din 2009. Instituţia are cinci angajaţi şi două posturi vacante. Ultimul plecat a fost un funcţionar public ce a preferat Casa de Sănătate. Direcţia pentru Sport şi Tineret funcţionează fără contabil, după ce ocupantul funcţiei a ales o firmă privată care i-a oferit un venit mai aproape de normalitate. Aici, 50% dintre cei 15 angajaţi lucrează pe salariul minim pe economie, fără a beneficia măcar de sporul de vechime.
Deficitul de personal va fi foarte greu de compensat de către directori, în condiţiile în care instituţiile vor trebui să concureze, în ceea ce priveşte salariul, cu ocupanţii primelor locuri din grilă. „Un angajat cu studii superioare şi 20 de ani vechime care trebuie să citească periodic sute de pagini de modificări legislative pentru a putea da autorizările conform legii, are un salariu brut de 4.000 de lei, adică atât cât ia un şofer de la Consiliul Judeţean. Niciodată nu au fost asemenea dezechilibre în sistem”, a declarat un angajat al Agenţiei de Mediu.
Reangajările sunt împiedicate şi de Guvern, care a dat undă verde pentru organizarea concursurilor doar în proporţie de unu la doi. Cu alte cuvinte, la două posturi vacantate după 1 ianuarie 2018 se poate organiza concurs pentru unul singur.
– Irina SIMINICEANU