spot_img
joi, aprilie 25, 2024
AcasăPrima PaginăŞefi de spital bântuiţi de greşeli

Şefi de spital bântuiţi de greşeli

Situaţie incredibilă la Spitalul Judeţean „Mavromati” după ce fosta conducere şi membrii comisei de achiziţii vor trebui să scoată bani din buzunar pentru a plăti o amendă uriaşă din cauza încălcării unor proceduri legale. Cea mai mare sumă, peste 43.000 de lei, va trebui să o plătească Florin Temciuc, economist în cadrul spitalului, alţi 20.000 de lei urmând să fie achitaţi de colega lui Mihaela Brânzei. Printre cei puşi la plată se află însă şi fostul director al Spitalului Judeţean, Ovidiu Florentin Mimor, Lucian Buchir, şeful Biroului achiziţii publice şi aprovizionare, Gheorghe Damian, director financiar contabil, dar şi juristul Victor Niţu, ei fiind obligaţi la plata a câte 3.401,8 lei fiecare.

Sentinţa este definitivă şi a fost pronunţată la sfârşitul lunii trecute de Curtea de Apel Suceava, însă cazul a fost ţinut departe de opinia publică.

Nereguli descoperite după un control inopinat

Situaţia a apărut după ce, în septembrie 2013, inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) – instituţie care gestionează sistemul de achiziţii publice – a făcut un control inopinat la Spitalul Judeţean Botoşani pentru a verifica atribuirea contractelor în urma procedurilor de achiziţii. Controlul a scos la iveală 68 de abateri din cadrul a 17 proceduri de achiziţie.

Din cele 68 de fapte, 61 au vizat netransmiterea spre publicare a unui anunţ de atribuire în termen de 48 de zile de la data finalizării procedurii de achiziţie publică, iar celelalte şapte au vizat desfăşurarea procedurilor de negociere fără publicare a unui anunţ de participare prin intermediul Bursei Române de Mărfuri. Prin urmare, inspectorii ANRMAP au amendat spitalul cu 160.000 de lei, o sumă colosală pentru orice unitate medicală, însă, pentru a diminua prejudiciul, unitatea a plătit amenda în termen de 48 de ore, respectiv 80.000 lei.

Deşi spitalul a contestat ulterior sancţiunea, magistraţii au menţinut amenda, banii fiind evidenţiaţi şi în contabilitate ca plată amendă.

Doar că, în urmă cu doi ani, Camera de Conturi a verificat modul de cheltuire a banilor publici şi a considerat că plata amenzii din creditele bugetare nu a fost în interesul spitalului, susţinând că instituţia a fost prejudiciată, iar suma achitată trebuie recuperată de la persoanele implicate. Prin urmare, în mai 2016, noua conducere a Spitalului Judeţean a deschis o acţiune la Tribunalul Botoşani pentru recuperarea sumelor de la membrii comisiilor de achiziţie şi de la cei responsabili, care nu au urmărit îndeplinirea tuturor obligaţiilor legale.

Proces de amploare pentru stabilirea vinovaţilor

Procesul a fost unul de anvergură, cei chemaţi la bară invocând faptul că achiziţiile au fost perfect legale, s-au derulat în mod transparent şi cu respectarea legii, iar sancţiunea aplicată de ANRMAP a rezultat dintr-o interpretare subiectivă a inspectorilor, salariaţii neavând nici o culpă.

„Contractele au fost încheiate în termen, la preţul cel mai scăzut, întârziind doar transmiterea anunţului de atribuire”, au spus atunci reprezentanţii Spitalului Judeţean. Iar ce a dat peste cap activitatea a fost faptul că, în ianuarie 2012, mai multe unităţi sanitare din judeţ s-au desfiinţat, iar Spitalul Judeţean s-a reorganizat, numărul achiziţiilor crescând dintr-o dată cu 50%, de la 3.677 contracte la 5.765. Din acest motiv, la întreaga procedură de achiziţie publică îşi dădeau concursul mai mulţi angajaţi ai spitalului, fiecare vizând într-un sens procedura, urmând ca în final, după parcurgerea tuturor etapelor premergătoare, managerul instituţiei să îşi dea acordul pentru demararea achiziţiei.

„În urma achiziţiilor realizate prin Bursa Română de Mărfuri s-a obţinut o economie de 171.016 lei la alimente şi medicamente. Cât priveşte angajarea răspunderii patrimoniale, nu erau întrunite cerinţele prevăzute de lege, nefiind reţinută nici o faptă, producerea unui prejudiciu, vinovăţia şi raportului de cauzalitate, astfel cum nu sunt îndeplinite nici condiţiile pentru antrenarea răspunderii materiale din dreptul muncii”, s-a apărat atunci fostul director general Florentin Ovidiu Mimor, toţi angajaţii invocând şi faptul că faptele s-ar fi prescris.

În iunie 2017, după mai bine de un an de procese, Tribunalul Botoşani a respins ca nefondată acţiunea Spitalului Judeţean. A urmat însă apelul, iar decizia şoc a venit pe 30 mai, când magistraţii Curţii de Apel Suceava i-a obligat pe cei responsabili la plată. Şi nu oricum, sumele urmând să fie actualizate cu rata inflaţiei şi cu dobânda legală. Cuantumul sumelor a fost stabilit în funcţie de rolul jucat în cadrul achiziţiilor şi de numărul de achiziţii în care au fost implicaţi cei implicaţi cei şapte angajaţi.

 

– Sebastian GHEORGHIU

 

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor

2 COMENTARII

  1. Pana una alta, asteptam ca managerul spitalului sa fie ales in mod MERITOCRATIC, iar nu numit politic de partidul pe care l- a slugarit si sponsorizat la greu cat timp a fost sef la Garda Finanaciara. Chiar daca a trecut in barca lui Macaleti, asta nu inseamna ca ai minte mai multa si MERITI sa conduci un spital. MERITOCRATIA trebuie insusita si implementata in toate institutiile de stat si private daca vrem sa avem competenta si corectitudine, iar nu coruptie, santaj, hotie… si sa fim condusi de NONVALORI.

Botoșani
cer fragmentat
12.7 ° C
12.8 °
11.6 °
93 %
1.7kmh
56 %
joi
17 °
vin
13 °
sâm
18 °
Dum
19 °
lun
19 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

  Visul american poate fi trăit oriunde. Chiar dacă e mai mic şi mai gârbovit.

EDITORIAL

Schimbările „spectaculoase” în cadrul strategiilor electorale ale partidelor apărute pe ultima sută de metri sunt semne că, pe undeva, societatea dă semne de revenire...

EPIGRAMA ZILEI

Nu bârfesc, nu-s cârcotaș Dar vă spun, cunosc un domn De aicea din oraș Care-i treaz numai ... în somn ! Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...