10 − 7 =

O nouă parola a fost trimisă către email-ul tău.

Nici măcar şapte minute pentru consultul unui pacient. Aceasta a fost timpul mediu pe care a trebuit să îl acorde personalul din Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU) a Spitalului Judeţean „Mavromati” fiecărui bolnav din cauza numărului mare de prezentări. Practic, de la o sărbătoare la alta numărul de pacienţi este tot mai mare, însă numărul personalului rămâne relativ acelaşi, medicii fiind pur şi simplu depăşiţi.

Urgenţele au fost pur şi simplu sufocate în primele două zile şi jumătate ale acestui an, cel mai mult din cauza exceselor de tot felul, dar şi din cauza lipsei altor alternative, policlinicile şi medicii de familie fiind liberi. „De la excese alimentare şi de alcool până la agresiuni, agitaţii, stopuri cardiace sau accidente vasculare. Au fost de toate, dar parcă mai mult ca în alţi ani au predominat cazuri grave, sau cazuri care să ocupe şi mai mult timp. Asta însemna timpi de aşteptare mai mari pentru cei care nu erau gravi şi consultaţii şi mai scurte pentru unii”, a spus un medic din cadrul UPU-SMURD.

Astfel, în exact 60 de ore au ajuns la UPU 500 de botoşăneni. A doua zi din Noul An a însemnat şi cea mai aglomerată zi din istoria medicinii de urgenţă din Botoşani şi prima confruntare a cadrelor medicale cu valul de bolnavi care au aşteptat trecerea sărbătorilor. Triajul Unităţii de Primiri Urgenţe s-a dovedit a fi neîncăpător pentru pacienţi, care erau nevoiţi să stea în picioare, aliniaţi, pentru a fi consultaţi de asistentul din triaj, apoi repartizaţi la unul dintre cei doar doi medici care asigură consultaţiile în zilele de sărbătoare.

 

„Întreg personalul lucra pur şi simplu robotizat”

 

Potrivit statisticilor de prezentări, cea mai aglomerată perioadă a fost între seara de 1 şi aceeaşi perioadă de a doua zi, când au fost peste 220 de cazuri trecute în registru. „Cazuri atribuite la doar doi medici, câţi au fost de gardă. Întreg personalul lucra pur şi simplu robotizat. Registratorul medical nu s-a ridicat măcar de la birou până aproape de plecarea acasă. Nici nu a apucat să meargă la baie, oricât de ciudat ar suna”, a precizat un asistent din cadrul UPU-SMURD.

De altfel, triajul pacienţilor era făcut încă de la intrarea în UPU, de pe targă, sau în scaunul cu rotile, asistenţii alergând de la un pacient la altul.

Cazurile grave au blocat şi mai mult activitatea, pentru că toate resursele, de personal şi medicaţie, aparatură, sunt rezervate acelor pacienţi. Mai mult, în cazul unui stop cardiac pe una dintre secţiile spitalului, tot personalul din UPU este chemat pe secţie pentru reanimarea acestuia. În acest timp se formează aglomeraţie şi mai mare. Toţi pacienţii vor să fie consultaţi în acelaşi timp şi toţi cred că reprezintă o prioritate. „Ajungem să ne temem pentru siguranţa actului medical şi pentru acurateţea lui. Când consulţi la foc continuu rişti să îţi scape ceva, să nu diagnostichezi bine. Atunci cine ne apără?”, s-a întrebat un medic urgentist.

 

Gărzi cu doi medici la sute de pacienţi

 

În prezent, UPU-SMURD Botoşani este deservit de 12 medici, însă în gărzile de 24 de ore sunt doar doi medici care deservesc unitatea. În mai multe rânduri, aceştia au cerut înfiinţarea unei a treia linii de gardă pentru medici, mai ales că numărul de prezentări anuale depăşeşte 60.000, adică 20.000 pentru fiecare linie de gardă.

se încarcă...

Apreciază calitatea articolului

6 VOTURI - MEDIE: 5,00
O stea2 stele3 stele4 stele5 stele
Se încarcă...