vineri, martie 29, 2024
AcasăPrima PaginăTragedii rutiere îngropate în anchete

Tragedii rutiere îngropate în anchete

Calvar pentru rudele celor care şi-au pierdut viaţa în accidentele mortale produse în judeţ. După ce au trecut prin şocul tragediilor, urmaşii celor decedaţi ajung să fie puşi la încercare şi din cauza anchetelor derulate de autorităţi, care de cele mai multe ori durează ani de zile. Cel mai edificator caz este cel al accidentului mortal petrecut în vara anului 2017, în centrul municipiului Botoşani, când un bărbat în vârstă de 39 de ani a fost ucis de un bolid scăpat de sub control, care a ajuns pe trotuar, spulberând o staţie de tramvai. Imediat după tragedie, şoferul implicat în accident, un tânăr în vârstă de 18 ani, a fost pus sub acuzaţia de ucidere din culpă. Deşi peste câteva luni se împlinesc doi ani de la nenorocire, ancheta nu a fost finalizată de poliţişti. Dosarul se află încă în lucru la Biroul Rutier şi asta pentru că cercetările nu au fost terminate.

„La sfârşitul lunii ianuarie a.c., Biroul Rutier a primit raportul de expertiză criminalistică în care se găsesc opiniile expertului referitoare la clarificarea şi stabilirea condiţiilor şi împrejurărilor de producere a accidentului respectiv, urmând ca în cauză să fie propusă o soluţie conform prevederilor Codului de procedură penală”, au arătat reprezentanţii Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ).

 

Zeci de cazuri similare

 

Dar situaţia nu este singulară. Astfel, potrivit aceloraşi surse, la începutul acestei luni la nivelul Serviciului Rutier se aflau în lucru un număr de 25 de dosare penale în care se efectuează cercetări sub aspectul comiterii infracţiunii de ucidere din culpă, cel mai vechi dintre acesta fiind din 2015. Altfel spus, cel puţin 25 de familii îndoliate aşteptau concluziile autorităţilor cu privire la tragediile în care şi-au pierdut viaţa rudele lor.

Însă, dincolo de această cifră trebuie subliniată o altă realitate – niciun accident mortal produs în 2017 sau 2018 nu a ajuns încă pe masa de lucru a judecătorilor. Şi asta pentru că, de obicei, cercetările în astfel de cazuri durează peste doi ani, poliţiştii invocând expertizele care trebuie efectuate şi drepturile procesuale ale părţilor, care uneori cer contraexpertize, ori neprezentarea unor martori plecaţi din ţară.

„Referitor la durata mare de timp a unor anchete privind infracţiunile de ucidere din culpă ca urmare a unor accidente rutiere, vă comunicăm faptul că în toate cauzele penale de acest fel se solicită expertize criminalistice autorizate fapt ce implică perioade mari de timp cu termene, astfel încât fiecare parte din cadrul procesului penal să ia cunoştinţă de aceste etape şi să poată formula obiecţiuni, dacă este cazul”, au adăugat reprezentanţii IPJ.

Potrivit aceloraşi surse, în cazul în care, după obţinerea raportului de expertiză, una dintre părţi este nemulţumită de concluziile acesteia, are posibilitate de a solicita o nouă expertiză, fapt ce implică reluarea procedurilor iniţiale. Cert este că situaţia diferă de la un caz la altul.

Tânăr condamnat în timp record

 

Că lucrurile ar putea decurge altfel o arată tot cazuistica. În noaptea de 18 spre 19 septembrie 2016, un tânăr în vârstă de 21 de ani, din comuna Roma, care nu avea permis de conducere şi era băut, a plecat cu un BMW neînmatriculat spre Botoşani, împreună cu amic. Pe traseu, bolidul s-a izbit violent într-un copac, iar în urma impactului prietenul falsului şofer a murit. Arestat şi acuzat de ucidere din culpă, conducerea pe drumurile publice a unui vehicul neînmatriculat, cu număr fals de înmatriculare, conducere fără permis, conducere sub influenţa alcoolului şi părăsirea locului accidentului fără încuviinţarea poliţiei, Florin Cristian Baltag a fost trimis în judecată în timp record şi condamnat la trei ani şi două luni de puşcărie, sentinţa definitivă fiind pronunţată la circa un an de la tragedie.

Între timp, tânărul a şi fost eliberat condiţionat. În schimb, un alt accident produs în Flămânzi în septembrie 2015, când un băiat în vârstă de 15 ani aflat pe bicicletă a fost spulberat tot de un BMW se află încă pe rolul instanţelor de judecată, deşi ancheta a presupus administrarea unor probe oarecum asemănătoare.

 

Termene lăsate la latitudinea anchetatorilor

 

Toate aceste diferenţe se datorează însă cadrului legislativ. Practic, nu există niciun act normativ care să îi determine pe anchetatori să finalizeze o anchetă într-un termen anume. Astfel, în toate normele juridice se face trimitere doar de faptul că „orice persoană are dreptul la judecarea cauzei sale, în mod echitabil, public şi în termen rezonabil, de către o instanţă independentă şi imparţială”, dar nicăieri nu se precizează ce înseamnă acest lucru. Din acest motiv se ajunge şi la situaţii disperate.

În iunie 2015, în „Intersecţia morţii” de la Orăşeni Deal, doi soţi din comuna Vorona, Ştefan şi Mirela Huţanu şi-au pierdut viaţa după ce Loganul în care se aflau a fost izbit violent din lateral de un Audi condus de Flavian Zacreţchi. Şi în acest caz cercetările au durat destul de mult, iar rudele celor decedaţi au cerut ajutorul instanţei, acuzând tergiversarea anchetei.

Însă, şoferul considerat responsabil a fost trimis în judecată în octombrie 2017, iar de atunci dosarul este pe rolul Judecătoriei Botoşani. Încercând să evite astfel de situaţii, doar câteva state europene, precum Finlanda, Slovenia, Norvegia, au adoptat unele modificări pentru stabilirea unor durate-cadru ale procedurii judiciare, în raport cu complexitatea cauzelor, fixându-se chiar anumite termene fixe în materie penală şi, distinct, în materie civilă. În rest, fiecare se descurcă cum poate.

 

 

 

Deja ai votat!

1 COMENTARIU

  1. Cu cât masina care a făcut victime este mai de lux, cu atât procesul durează mai mult. Durata procesului este direct proporțional cu valoarea mașinii și cu banii pe care îi are tăticul celui de la volan. Corupția ucide! Șansele ca după un proces lung sa mai existe o condamnare cu executare scad considerabil. Cei de la care se așteaptă dreptatea au salarii mari, însă lăcomia este nemărginită.

Botoșani
câțiva nori
18.6 ° C
18.8 °
17.7 °
27 %
6.7kmh
24 %
vin
19 °
sâm
25 °
Dum
25 °
lun
27 °
mar
18 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Nici hoții nu-s dezamăgiți și rămâi și tu cu mașina întreagă.

EDITORIAL

În avalanșa de știri, săptămâna trecută una a trecut aproape neobservată. Este vorba de anunțul făcut de Doina Federovici, președinta consiliului județean, că nu...

EPIGRAMA ZILEI

Drag mi-a fost calul bălan Și pe badea în Merțan Drag mi-e badea și în car Dacă e ... milionar!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...