one × two =

A password will be e-mailed to you.

Imaginile surprinse de şoferi cu camerele de bord nu pot fi folosite în sancţionarea celor care nesocotesc normele rutiere. Aceasta este concluzia poliţiştilor, care spun că situaţia este din cauza cadrului legislativ. „Normele de aplicare ale Codului Rutier şi ordonanţa privind regimul juridic al contravenţiilor spun foarte clar – constatarea contravenţiilor se face direct de către poliţistul rutier, ori cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau omologate şi verificate metrologic”, a spus comisarul Teodor Orhei, şeful Serviciului Rutier Botoşani. Mai mult, a adăugat acesta, în situaţia în care s-ar merge pe aplicarea unor sancţiuni în baza unor imagini transmise de cetăţeni, amenzile ar putea fi anulate de instanţă ca „neconforme”, dacă cei sancţionaţi contestă sancţiunile. Motivul – constatarea nu s-a făcut cu un mijloc tehnic omologat. „Nici măcar eu, dacă aş avea cameră video montată pe bordul maşinii personale, nu aş putea valorifica imaginile surprinse pentru aplicarea unor sancţiuni pentru că nu îmi permite legea – mijloacele tehnice trebuind să fie certificate şi omologate”, a adăugat Teodor Orhei.

În plus, spune şeful Serviciului Rutier, în momentul constatării abaterii trebuie stabilit concret pericolul social generat de nerespectarea legii, dar şi stabilirea, cu exactitate, a momentului şi locului săvârşirii abaterii. „Mulţi sunt oameni de bună credinţă, dar vreau să vă spun că există şi riscul ca la mijloc să fie inclusiv răfuieli personale, iar unele sesizări să fie rău intenţionate”, a spus comisarul şef Orhei, care a recunoscut că anul trecut au existat două situaţii în care oamenii au trimis imagini la Poliţia Rutieră, care nu au putut fi valorificate.

„Imaginile pot fi considerate ca o sesizare, întrucât constatarea trebuie să o facă tot poliţistul, la faţa locului, nu prin alte mijloace. În plus, sancţiunile contravenţionale pot fi aplicate într-un interval de maxim şase luni de la comiterea faptei, ori dacă noi nu ştim când au fost realizate imaginile, nu putem lua în considerare înregistrările drept o probă veridică”, a punctat şeful Serviciului Rutier.

Iniţiativă legislativă lansată de un deputat

Interesant este că, în timp ce poliţiştii spun că actualul cadru legislativ nu le permite să aplice sancţiuni pe baza unor imagini furnizate de terţi, la finalul anului trecut deputatul USR Mihai Cătălin Botez a promovat o iniţiativă legislativă încercând să vină în sprijinul poliţiştilor chiar în acest sens. În expunerea de motive, parlamentarul a arătat că în anul 2017 în România a fost cea mai ridicată rată a accidentelor mortale pe şosele din Uniunea Europeană – 98 de decese la un milion de locuitori. Potrivit parlamentarului, „starea drumurilor, aglomeraţia din trafic, dar mai ales nerespectarea regulilor de circulaţie, deopotrivă de către participanţii la trafic cât şi de pietoni, reprezintă principalele cauze ale producerii accidentelor grave”, iar multe dintre încălcările normelor rutiere au rămas nesancţionate în lipsa constatării directe a poliţistului rutier. Din acest motiv, deputatul a invocat că se impune modificarea Codului Rutier aşa încât constatarea contravenţiilor să se poată face şi cu ajutorul înregistrărilor de pe mijloacele tehnice video aparţinând participanţilor la trafic, chiar dacă aceste mijloace nu sunt certificate.

„Condiţia era ca proba video sa fie însoţită de declaraţia participantului la trafic care o furnizează, că înregistrarea video este reală şi autentică”, a explicat Mihai Cătălin Botez.

Lege respinsă în Senat

Iniţiativa a fost dezbătută în Senat, dar a fost respinsă. „Inclusiv Ministerul Afacerilor Interne a dat aviz nefavorabil, întrucât procedura le-ar fi dat foarte mult de treabă”, a arătat deputatul Botez. Potrivit acestuia, procedura este folosită cu succes în alte state, cum ar fi Marea Britanie, unde cetăţenii pot încărca înregistrarea de pe camera de bord pe un portal online, iar după completarea unui formular electronic imaginile ajung direct la unitatea de poliţie, care analizează şi ia măsurile ce se impun. „Proiectul de lege l-ar fi scutit pe omul care a trimis imaginile să mai meargă la instanţă pentru a fi audiat ca martor, dar este limpede că nu s-a dorit acest lucru”, a spus deputatul Botez, care a adăugat că scopul modificării era de a-i discipliniza pe cei care încalcă legea. „Să nu credeţi că în celelalte state s-a făcut ordine în trafic fără respectarea legii. La final, oamenii au înţeles că este spre binele lor. Ideea a fost că dacă din propria-i voinţă un conducător auto nu vrea să respecte reglementările, poate, ştiind că este înregistrat de alţi participanţi la trafic, îşi va schimba comportamentul”, a explicat Mihai Cătălin Botez.

Imagini postate pe reţele de socializare

Fără o modificare legislativă, imaginile filmate în trafic nu pot constitui probe, ci doar subiecte de discuţii între grupurile de şoferi. Zilele trecute, un şofer l-a surprins cu camera de bord pe un alt conducător auto, la ieşirea din municipiu spre Hudum, în momentul în care a efectuat o depăşire neregulamentară, trecând peste linia dublă continuă, intrând pe contrasens chiar dacă din faţa venea un alt autoturism. Manevra extrem de periculoasă nu s-a soldat cu vreun accident, dar cel care a efectuat înregistrarea a postat filmul pe o reţea de socializare. Doar că cei care au comentat s-au împărţit în două tabere, unii condamnând gestul şoferului, în timp ce alţii l-au găsit vinovat pe cel care a efectuat înregistrarea, pe motiv că nu a schimbat banda şi că mergea prea încet.

 

 

 

Apreciază calitatea articolului

6 VOTURI - MEDIE: 4,33
O stea2 stele3 stele4 stele5 stele
Încarc...