five × 3 =

A password will be e-mailed to you.

Licitaţia pentru Drumul Strategic a picat din nou. Nici la cea de a doua procedură de achiziţii, în care Consiliul Judeţean a suplimentat banii alocaţi acestei investiţii, nu s-a prezentat niciun constructor, astfel că licitaţia a fost anulată. „Nu s-a depus nici o ofertă, drept urmare procedura a fost anulată. Vom vedea în cel mai scurt timp care sunt paşii pe care-i vom putea face în perioada imediat următoare pentru drumurile din această zonă a judeţului”, a declarat Dorin Birta, vicepreşedintele CJ care răspunde de drumuri şi care a preluat pe perioada concediului medical atribuţiile lui Costică Macaleţi.

„S-a dovedit că nu preţul a fost cauza pentru care nu s-a prezentat nimeni nici la prima licitaţie. Valoarea indicatorilor tehnico-economici a fost actualizată şi tot nu a venit nimeni. Nu ştiu care sunt motivele, reprezintă o necunoscută pentru toată lumea”, a mai spus Dorin Birta.

El este însă contrazis de către Constantin Conţac, administratorul Transporturi Auto SA, care susţine că banii nu ar fi fost îndeajuns nici după actualizare. „Să-l facă ei cu banii ăştia! Cine nu-i lasă să-l facă? Drumul ăla nu se poate face fără două milioane de euro pe kilometru. Nu se poate face! E ca şi cum te-ar pune să faci un oraş pe o apă. Cum să-l faci fără mulţi bani? Cum să faci un pod care să reziste pe un teren lunecos şi mişcător când nu ai bani?”, a declarat Constantin Conţac. Administratorul TASA susţine că pe valea de la Lunca şi dealul de la Cerneşti sunt probleme, în sensul că apa e la suprafaţă şi antrenează alunecările de teren. „Drenurile sunt, dar în ultimii ani nu le-a îngrijit nimeni şi s-au umplut cu pământ. Sunt ca nişte puţuri colmatate. De la Răuseni mergeţi la Hlipiceni şi acolo e din nou tragedie. Sunt denivelări de doi metri într-o porţiune de 50 de metri. Acolo trebuie făcută treabă ca lumea, stabilizare prin piloni. Trebuie bani”, a mai spus omul de afaceri.

Standard de cost dublu faţă de un drum judeţean

 

La cea de a doua licitaţie, Axa strategică Botoşani – Iaşi a fost evaluată la un preţ de 272 de milioane de lei, fără TVA, aproximativ 60 de milioane de euro, adică undeva la 600.000 de euro pe kilometru, dublu faţă de standardele de cost pentru un drum judeţean. Chiar şi în condiţiile unor standarde de cost depăşite, suma alocată este una foarte mare pentru un drum judeţean care se construieşte pe unul existent, iar sectoarele cu alunecări de teren nu sunt atât de mari pe parcursul celor 106 kilometri.

Eşecul licitaţiei de acum face aproape imposibilă realizarea acestei axe rutiere prin fonduri europene, finanţarea expirând în 2023. Mai rămân la dispoziţie doar trei ani, în care procedurile ar trebui să meargă şnur pentru că durata contractului de execuţie este de 33 de luni.

Licitaţie eşuată şi la începutul anului

 

Nu este prima licitaţie eşuată pentru drumul strategic. Acesta a mai fost scos pe SEAP şi la sfârşitul lunii ianuarie, iar pe 11 martie, când trebuiau să deschidă ofertele, membrii comisiei de licitaţie din CJ au constatat că nimeni nu s-a interesat de lucrare. Atunci, valoarea estimată a contractului a fost de 254 milioane de lei fără TVA, aproximativ 55 de milioane de euro. Ulterior valoarea a fost actualizată cu încă cinci milioane de euro.

Prin acest proiect se dorea modernizarea a patru tronsoane de drum judeţean, în lungime totală de 106,265 kilometri, situate pe teritoriul judeţului Botoşani – DJ 282 H (limită judeţ Iaşi – Rediu – Răuseni – Călăraşi), DJ 282 (Răuseni – Todireni – Albeşti – Truşeşti – Dângeni – Hăneşti), DJ 297 (DN 29D – Blândeşti – Suliţa – Lunca – Todireni) şi DJ 294 (Dângeni – Mihălăşeni) – precum şi cel situat pe teritoriul Judeţului Iaşi – DJ 282 H (Şipote – limită judeţ Botoşani). Investiţia avea în vedere reabilitarea a nouă poduri existente, construirea a trei poduri noi şi amenajarea a cinci treceri la nivel cu calea ferată.

Proteste din cauza stării drumurilor

 

Drumurile judeţene care formează axa strategică sunt într-o stare dezastruoasă, iar CJ a luat decizia de a plomba aceste sectoare. În ultimul an, locuitorii comunelor Răuseni, Hlipiceni şi Todireni au protestat de mai multe ori în faţa CJ, cerând reabilitarea acestor drumuri.

La sfârşitul lunii iulie, la şedinţa de CJ, Daniel Câşlariu, unul dintre organizatorii protestelor, a prezentat consilierilor judeţeni poze cu gropile din zona Truşeştiului. „Domnilor consilieri, nu ştiu dacă dumneavoastră cunoaşteţi situaţia acestor drumuri. Este o situaţie revoltătoare de foarte mulţi ani şi nu se face nimic, deşi ni s-au promis multe. Cu ce v-am greşit noi ca să ne ţineţi într-un drum aşa? Cu ce am greşit noi de trebuie să circulăm pe un asemenea drum zi de zi?”

Reprezentanţii PNL au încercat „să se lipească” de demersul lui, consilierul judeţean Ada Macovei, cerându-i să împartă fotografiile spre grupul PSD şi nu cel liberal: „Noi suntem ăştia care vă susţinem”. Replica lui Daniel Câşlariu a fost una pe măsură: „Doamnă, eu nu am nevoie de susţinerea nimănui! Eu am nevoie ca dumneavoastră să vă faceţi treaba!”.

 

 

Apreciază calitatea articolului

12 VOTURI - MEDIE: 3,58
O stea2 stele3 stele4 stele5 stele
Încarc...