Drum strategic îngropat din cauza preţului de autostradă

0

Judeţul Botoşani este pe cale de a pierde zeci de milioane de euro, bani europeni, din cauza incompetenţei cu care a fost gestionat proiectul drumului strategic. După eşecul celei de a treia licitaţii, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ), Costică Macaleţi, preciza că ia în calcul o lotizare a proiectului şi o eventuală recalculare a preţurilor, „dacă statisticile recomandă lucrul acesta”. Doar că situaţia nu este deloc aşa de roză. „Lotizarea o va face echipa tehnică, fără să mai apelăm la proiectant, că doar e vorba de a fi foarte atenţi la adunarea sumelor… Atâta timp cât nu modifici datele tehnice care sunt trecute în contract, în interior poţi face mişcări legate de lotizare. Altceva nu putem face mare lucru”, susţinea preşedintele CJ. Doar că, atâta timp cât CJ Botoşani a plătit pentru lucrările de proiectare, firesc, aparatul tehnic al instituţiei a refuzat să facă o lotizare, care ar fi excedat cadrul legal. Astfel, CJ a trebuit să facă o nouă adresă către proiectant prin care să ceară lotizarea drumului strategic, în trei loturi.

Drumul judeţean ar costa enorm

Răspunsul primit zilele trecute de CJ Botoşani este unul năucitor din toate punctele de vedere.

Mai întâi, proiectantul i-a anunţat pe oficialii botoşăneni că preţul lucrării solicitate este de 130.000 de lei, dar că degeaba va lotiza proiectul, dacă preţurile nu vor fi actualizate cu adevărat, în sensul aducerii lor la nivelul real conform soluţiei tehnice aleasă de comisia de proiect.

De fapt, proiectantul a transmis CJ că nu va mai efectua nici o reactualizare a costurilor în condiţiile cerute de comisia de proiect, ci doar una care ţine cont de datele economice impuse de soluţia tehnică aleasă. Aceasta ar presupune o majorare a costului drumului strategic, scos în prezent la licitaţie la valoarea de 292 de milioane de lei (n.r. – 61,5 de milioane euro) fără TVA şi neprevăzute, adică 81 de milioane de euro.

Dacă adăugăm şi cei 25% invocaţi acum de proiectant, preţul ar depăşi o sută de milioane de euro, adică un milion de euro pe kilometru. Un cost astronomic, pe care nici o instituţie nu şi-ar putea permite să-l achite pentru un drum judeţean.

„Au vrut o soluţie tehnică de autostradă, trebuie să plătească preţ de autostradă. Sincer, eu nu văd cum s-ar putea face acest drum în banii pe care îi oferă CJ, cu soluţia tehnică pe care au ales-o. Să plătească cei care au decis asupra soluţiei tehnice, pentru că mi-e greu să cred că nu li s-au pus la dispoziţie mai multe opţiuni. Vedeţi că la Iaşi este acelaşi proiectant, dar soluţia tehnică este cu totul alta. Acolo proiectul merge mai departe. La noi, nu. De ce? Cineva ar trebui să plătească, pentru că din incompetenţă s-a pierdut un puhoi de bani europeni. Repet, nu văd cum s-ar putea salva această investiţie”, a declarat un reprezentant al unei companii din acest domeniu de activitate.

Nu înţeleg de ce s-a ajuns la această situaţie”

În vară, după ce a eşuat cea de a doua licitaţie, un constructor de drumuri din Botoşani s-a declarat nemulţumit de faptul că au fost comparate preţurile oferite de CJ Botoşani cu cele oferite de celelalte judeţe. „Nu comparaţi Botoşani cu Vaslui sau Iaşi, pentru că nu există loc de comparaţii. Sunt cu totul şi cu totul alte soluţii tehnice în proiect şi e ca şi cum aţi compara mere cu pere”, declara constructorul respectiv. Acesta sublinia că la Botoşani s-a ales soluţia cea mai costisitoare, şi de aceea şi preţul este mai mare. „Nu înţeleg de ce s-a ajuns la această situaţie, pentru că şi Botoşaniul şi Iaşiul au avut acelaşi proiectant. La Iaşi s-a optat a merge pe existent şi a se interveni doar acolo unde este cazul la structura drumului, pe când la Botoşani se doreşte înlăturarea actualului existent şi realizarea unui nou terasament. Normal că lucrările sunt mult mai scumpe. E ca şi cum atunci când ţi s-au spart două gresii în baie, în loc să le schimbi doar pe acelea, dai toată gresia jos şi îi ceri constructorului să-ţi pună travertin. Normal că e mult mai scump, nu mai plăteşti 19 lei metrul pătrat, ci 100 de lei. Aşa e şi aici”, a declarat constructorul.

„Probabil că se va abandona proiectul

O altă problemă ridicată de constructor se referă la capacitatea balastierelor de pe Valea Siretului de a asigura materialul necesar unei astfel de lucrări. „Pentru realizarea acestui drum sunt necesari un milion de metri cubi de material de balastieră. Capacitatea balastierelor de pe Siret este de 200.000 de metri cubi anual. Şi atunci trebuie să aduci balast de pe Valea Moldovei, ceea ce impune alte costuri”, mai declara constructorul, subliniind că mai sunt şi alte lucrări în judeţ, pe lângă cele ale statului şi cele civile.

Atunci, replica preşedintelui CJ Botoşani, Costică Macaleţi, era că se impune refacerea întregului terasament pentru o lucrare de calitate, care să ţină şi la transporturi de 18-19 tone. „Pentru un drum sănătos trebuie excavat 50-70 de centimetri, să pui fundaţie ca lumea ca să reziste. Altminteri… Puteam să ne folosim de existent, dar nu rezista”, declara Macaleţi. Aşa s-a ajuns în această situaţie, în care nimeni nu-şi va asuma răspunderea pentru a plăti un milion de euro pe modernizarea unui kilometru de drum judeţean.

„Probabil că se va abandona proiectul, se va renunţa la finanţarea europeană şi se va încerca modernizarea lui prin banii CJ. Cele 20 de milioane de euro în plus pe care ar trebui să le suporte CJ vor atârna greu în decizia care va fi luată. Dacă la aceştia adăugăm şi celelalte două actualizări, care cumulate se ridică la încă cinci milioane de euro, se naşte întrebarea dacă mai rentează acest proiect”, a declarat un oficial din CJ.

Reprezentanţii CJ ştiau că se poate face economie

Trebuie spus că, în vară, lucrările de reabilitare făcute pe cei aproape 12 kilometri dintre Flămânzi şi Prăjeni, care au constat în reprofilarea existentului şi turnarea a două straturi de asfalt, plus un strat de uzură, au costat, potrivit unor surse din CJ, aproximativ cinci milioane de lei, adică vreo 400.000 de lei pe kilometru (85.000 de euro). Dacă înmulţim această valoare cu cei 106 kilometri de drum strategic, ajungem la maxim nouă milioane de euro, aproape o treime din banii pe care CJ ar trebui să-i plătească doar pentru suplimentarea costurilor.

E drept, vorbim de o reabilitare, în condiţiile în care pe drumul strategic se dorea o modernizare, care ar fi presupus un volum mai mare de lucrări şi mai costisitoare.

Prin proiectul drumului strategic se dorea modernizarea a patru tronsoane de drum judeţean, în lungime totală de 106,265 kilometri, situate pe teritoriul judeţului Botoşani-DJ 282 H (limită judeţ Iaşi-Rediu-Răuseni-Călăraşi), DJ 282 (Răuseni-Todireni-Albeşti-Truşeşti-Dângeni-Hăneşti), DJ 297 (DN 29D-Blândeşti-Suliţa-Lunca-Todireni) şi DJ 294 (Dângeni-Mihălăşeni), precum şi cel situat pe teritoriul Judeţului Iaşi-DJ 282 H (Şipote-limită judeţ Botoşani). Investiţia avea în vedere reabilitarea a nouă poduri existente, construirea a trei poduri noi şi amenajarea a cinci treceri la nivel cu calea ferată.

Investiţia, estimată a se derula pe parcursul a 36 de luni, ar trebui terminată până în octombrie 2023, pentru a nu se pierde finanţarea europeană.

 

 

 

 

Deja ai votat!
se încarcă...