Miză uriaşă la alegerile locale

♦Aproape 370.000 de botoşăneni sunt aşteptaţi astăzi la urne pentru a alege cine le va conduce primăria şi judeţul
♦Votarea începe astăzi la ora 07.00 şi se încheie la ora 21.00, iar orice neregulă poate fi reclamată preşedintelui secţiei de votare sau la 112

0

Astăzi, 27 septembrie, 369.920 de botoşăneni sunt aşteptaţi la urne pentru a-i alege pe cei care le vor conduce destinele comunităţii locale în următorii patru ani. Vorbim de 1.010 consilieri locali, 78 de primari, 32 de consilieri judeţeni şi un preşedinte de Consiliu Judeţean (CJ).

Ca şi la scrutinul precedent, în judeţul Botoşani au fost organizate 427 de secţii de vot, majoritatea, 258, fiind organizate în unităţi de învăţământ, motiv pentru care şcoala a trecut pe online pentru trei zile.

La nivelul judeţului, alegerile locale vor costa aproape dublu faţă de cele prezidenţiale, 14,285 de milioane de lei faţă de 7,6 milioane de lei, diferenţa survenind din plata tipăririi celor patru rânduri de buletine de vot, dar şi din creşterea sumelor pe care le vor primi cei implicaţi în desfăşurarea actului electoral. Indemnizaţiile brute ale preşedinţilor, vicepreşedinţilor secţiilor de vot şi ale operatorilor de calculator sunt de 1.250 de lei, iar membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare vor primi o indemnizaţie brută de 750 de lei. La aceşti bani se adaugă încă 100 de lei pentru hrană şi apă.

Pentru fiecare dintre cele patru alegeri pe care le vom avea de făcut duminică s-au tipărit câte 407.315 buletine de vot, adică 1.629.260 de buletine în total.

Se poate vota şi cu acte expirate

Pentru botoşănenii ale căror acte sunt expirate, serviciile de evidenţa populaţiei din judeţ vor avea un program special sâmbătă şi duminică. Astfel, sâmbătă ghişeele vor fi deschise până la ora 16:00, iar duminică între 7:00 şi 21:00.

Trebuie spus că „actele de identitate care expiră pe perioada stării de alertă rămân valabile, pe teritoriul României, pe durata stării de alertă şi încă 90 de zile de la încetarea acestei stări”. Astfel, se poate vota şi cu o carte de identitate expirată. Acest lucru ar putea fi speculat de către politicieni. Dacă ne aducem aminte la scrutinele trecute au existat suspiciuni că „nu erau morţi în cimitire, câţi au fost prezenţi la vot”.

Prefectul Dan Nechifor susţinea că nu va fi loc de fraude. „Nu există risc de fraudă, pentru că se monitorizează CNP-urile. Chiar dacă dimineaţa votează pe baza cărţii de identitate expirate, iar ulterior obţin alta şi va încerca să voteze, persoana va fi identificată pentru că CNP-ul este unic”, a declarat Dan Nechifor.

O altă problemă o reprezintă faptul că se poate vota şi la locul reşedinţei, adică pe baza vizei de flotant.

Alegătorii vor primi câte patru buletine de vot

Botoşănenii care vor merge să-şi exprime opţiunile electorale vor primi patru buletine de vot: unul pentru primarul localităţii, unul pentru consiliul local, unul pentru preşedintele CJ şi unul pentru consilierii judeţeni. Alegătorul trebuie să-şi exprime opţiunile pe toate buletinele de vot, neavând posibilitatea de a refuza unul sau mai multe din cele pe care i le va oferi comisia secţiei de votare.

Trebuie spus că opţiunea pe unul dintre buletine nu le influenţează pe celelalte, în sensul că votul pentru un candidat de primar este luat în calcul doar la alegerea primarului şi nu şi la cea a consilierilor locali, chiar dacă el candidează ca independent sau pe lista unui partid şi pentru postul de consilier local. Astfel, candidatul la primărie care ia cele mai multe voturi va câştiga postul, pe principiul „câştigătorul ia tot”, iar ceilalţi contracandidaţi vor fi declaraţi învinşi.

Pentru a intra în consiliul local, un candidat de primar trebuie să îndeplinească mai multe condiţii. Prima şi cea mai importantă este să candideze şi pentru consiliu local. A doua este să treacă de pragul electoral şi să obţină un scor care să-i permită acontarea unui post. Astfel, de exemplu, pentru un consiliu cu 11 locuri, cum sunt majoritatea din judeţ, pentru un mandat de consilier trebuie un scor electoral apropiat de 8%-9%, adică mai mult decât pragul electoral.

Distribuţia mandatelor se face după metoda d’Hondt, care avantajează partidele mari. Aceeaşi situaţie se înregistrează şi în cazul listelor de consilieri judeţeni.

Reîncepând cu aceste alegeri, botoşănenii îşi vor vota direct şi preşedintele CJ, care în ultimul mandat a fost ales din rândul consilierilor. Acum, acesta va fi ales ca şi primarul într-un singur tur, direct prin votul cetăţenilor. Această modificare legislativă a adus şi o micşorare a CJ-ului de la 33 de locuri la 32.

7.005 candidaţi

Pentru cele 78 de posturi de primari candidează 375 de persoane, rezultând astfel o concurenţă medie la nivelul judeţului de aproape cinci candidaţi pe loc, mai exact 4,8. Doar că această concurenţă nu este uniform distribuită, având în judeţ unităţi administrativ teritoriale unde numărul candidaţilor este mai ridicat, precum municipiile Botoşani şi Dorohoi, cu 13, respectiv nouă, dar şi comune cu doi sau trei candidaţi.

În judeţul Botoşani, în viitorii patru ani vom avea 1.010 consilieri locali, cu şase mai mult decât în actualul mandat, datorită creşterii numărului de locuitori, în special ucraineni şi moldoveni care au obţinut cetăţenia română. Patru comune vor avea cu câte doi consilieri mai mult, iar una cu doi mai puţin începând din noul mandat. Comunele care vor avea cu doi consilieri mai mult sunt: Vârfu Câmpului, Coţuşca, Ripiceni şi Drăguşeni, în timp ce comuna Băluşeni va avea cu doi mai puţin.

În cursa pentru un post de consilier comunal, orăşenesc sau municipal s-au înscris 6.252 de candidaţi, adică vorbim de o concurenţă medie de peste 6,2 pe loc.

Concurenţa pe un post de consilier judeţean este cea mai mare. În lupta electorală sunt înscrişi 369 de candidaţi pe cele 32 de locuri, adică vorbim de o concurenţă de peste 11,5 pe loc.

La preşedinţia CJ s-au înscris în cursă nouă politicieni, majoritatea lideri de partide.

Astfel se poate observa că avem 7.005 competitori, dar unii dintre ei se regăsesc şi pe listele de consilieri judeţeni şi pe cele de consilieri locali, dar şi la lupta pentru şefia CJ sau a primăriilor.

Regulile care trebuie respectate la urne în ziua alegerilor

Prin Hotărârea de Guvern pentru prelungirea stării de alertă, Executivul a stabilit regulile care trebuie respectate la alegerile locale din 27 septembrie.

Astfel, purtarea măştii de protecţie, astfel încât să acopere nasul şi gura, este obligatorie pentru toţi participanţii la procesul electoral: alegători, membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare, operatorii de calculator, persoanele acreditate, candidaţii, delegaţii acreditaţi, personalul de pază, personalul tehnic al birourilor electorale ale secţiilor de votare, informaticieni, personalul centrelor operative de intervenţie pentru remedierea disfuncţionalităţilor Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal – SIMPV, membrii biroului electoral de circumscripţie ierarhic superior pe toată perioada în care se află în sediul secţiei de votare şi în localul de vot.

De asemenea, este prevăzută asigurarea distanţării fizice de minimum un metru între participanţii la procesul electoral, dezinfecţia periodică după fiecare contact direct cu alte persoane a mâinilor participanţilor la procesul electoral, dar şi dezinfecţia sediilor secţiilor de votare.

Totodată, primarii trebuie să asigure, pe cât posibil, circuite separate de intrare şi ieşire din secţie. Tot administraţiile locale trebuie să asigure flacoane cu soluţie dezinfectantă, dar şi personalul tehnic care va lua temperatura participanţilor şi îi va îndruma pe alegători.

De asemenea, sunt asigurate măşti şi mănuşi pentru cei care nu vin cu ele de acasă.

Doar cinci alegători în sala de vot

În sala de vot vor avea acces cel mult cinci alegători. „Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare sau locţiitorul acestuia, după caz, se va asigura că numărul total al persoanelor care sunt prezente în acelaşi timp în localul de vot, exceptând alegătorii, nu va fi mai mare de 15. Accesul în localul de vot se va face eşalonat, astfel încât în sala unde se votează să nu fie prezenţi, în acelaşi timp, mai mult de 5 alegători şi să se respecte distanţarea de minimum 1 metru între persoane”, se arată în hotărâre.

De asemenea, alegătorii vor fi obligaţi să îşi dezinfecteze mâinile la intrarea în sediul secţiei de votare şi localul de vot şi la ieşirea din acestea.

Cum vor fi identificaţi alegătorii

Alegătorii vor fi nevoiţi însă să renunţe la mască pentru a putea fi identificaţi.

„Alegătorul va fi instruit să poziţioneze actul de identitate sau documentul de identitate în suportul terminalului informatic astfel încât datele sale de identificare să poată fi preluate în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal – SIMPV; dacă acest lucru nu este posibil, operatorul de calculator va realiza această procedură după care îşi va dezinfecta mâinile prin aplicarea unei soluţii dezinfectante pe bază de alcool sau va schimba mănuşile. În vederea identificării de către operatorul de calculator şi de către membrii biroului electoral al secţiei de votare, alegătorul va fi instruit să îşi îndepărteze pentru scurt timp masca spre a fi identificat, la o distanţă de minimum 1,5 metri faţă de operatorul de calculator şi membrii biroului electoral al secţiei de votare; după identificare, alegătorul îşi va repoziţiona masca acoperind nasul şi gura”, se mai arată în hotărâre.

Aceasta mai stabileşte că alegătorii îşi vor aplica singuri ştampila „VOTAT”: „După exercitarea dreptului de vot, alegătorul îşi va aplica singur, la indicaţia şi sub supravegherea membrilor biroului electoral al secţiei de votare, timbrul autocolant ori ştampila cu menţiunea „VOTAT”, după caz, pe actul de identitate sau documentul de identitate”.

Reguli pentru votare

Alegătorii votează separat în cabine închise, aplicând ştampila cu menţiunea „VOTAT” înăuntrul patrulaterului care cuprinde numele candidatului sau a listei de consilieri, după caz, pentru care optează. După ce a votat, alegătorul are obligaţia de a introduce buletinul de vot în urnă.

Sunt nule buletinele de vot pe care nu a fost aplicată ştampila de control a secţiei, buletinele de alt model decât cel legal sau pe care s-a aplicat ştampila „VOTAT” pe mai multe patrulatere. În schimb, votul este valabil chiar dacă ştampila a depăşit limitele patrulaterului, opţiunea alegătorului fiind evidentă, inclusiv în situaţia în care ştampila este doar tangentă la un patrulater, dar nu atinge un altul. Votul este valabil şi dacă ştampila cu menţiunea „VOTAT” este aplicată în interiorul unui patrulater, dar pe buletin sunt înscrise diverse menţiuni ale alegătorului, dar şi dacă ştampila cu menţiunea „VOTAT” este aplicată de mai multe ori în interiorul aceluiaşi patrulater.

Sunt considerate voturi albe buletinele pe care nu a fost aplicată ştampila cu menţiunea „VOTAT”, iar acestea nu intră în calculul voturilor valabil exprimate.

Urne mobile pentru situaţii speciale

Pentru alegătorii netransportabili din motive de boală sau invaliditate, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare poate aproba, la cererea scrisă a acestora. Cererile pentru exercitarea dreptului de vot prin intermediul urnei speciale pot fi depuse doar de persoanele care au domiciliul sau reşedinţa în localitatea în care se află secţia de votare.

Cererea se depune numai la secţia de votare la care este arondat imobilul unde solicită să se deplaseze urna specială, în preziua votului – 26 septembrie 2020, între orele 18:00-20:00.

Totodată, alegătorii care sunt internaţi într-o unitate sanitară publică sau privată, cămin pentru persoane vârstnice ori alte asemenea aşezăminte sociale publice sau private, pot solicita exercitarea

dreptului de vot prin intermediul urnei speciale, numai dacă au domiciliul sau reşedinţa în localitatea pe raza căruia se află unitatea respectivă.

Cei care însoţesc urnele mobile trebuie să poarte mască şi mănuşi, care trebuie schimbate sau dezinfectate după părăsirea fiecărei incinte. Urna specială se va deplasa mai întâi la adresele solicitanţilor din alte cauze decât Covid-19.

Unde pot fi anunţate nereguli

Eventualele nereguli pot fi anunţate în primul rând preşedintelui secţiei de vot, apoi la Birourile Electorale de Circumscripţie, a căror date de contact pot fi găsite pe site-ul Instituţiei Prefectului Botoşani, la adresa https://bt.prefectura.mai.gov.ro/wp-content/uploads/sites/25/2020/08/Date-contact-birouri-electorale.pdf.

De asemenea, ele pot fi semnalate şi Biroului Electoral de Circumscripţie Judeţean (BECJ) la  numărul de telefon 0231/518.201, fax 0231/518.202 sau pe adresa de e-mail bj.botosani@bec.ro. De asemenea, conducerea BEJ Botoşani poate fi contactată la următoarele numere de telefon: 0754/082.995 (judecătorul Mihai Condurache, preşedintele BEJ), 0733/099.358 (judecătorul Lucian Brânzac, locţiitor al preşedintelui BEJ), şi 0712/011.316 (Cătălin Săvescu, reprezentant al Autorităţii Electorale Permanente).

BEJ funcţionează în cadrul Prefecturii, la parter.

Neregulile electorale pot fi sesizate şi la 112.

De asemenea, Expert Forum organizează un centru de informare şi asistenţă electorală pentru alegerile locale de duminică, prin intermediul căruia experţii electorali şi juriştii vor răspunde celor mai frecvente întrebări legate de ziua votării şi vor oferi asistenţă pentru sesizarea neregulilor. Cei interesaţi pot suna la numărul Telverde 0800/080.200, care este disponibil pentru România şi este gratuit. Serviciul va funcţiona sâmbătă, 26 septembrie, între orele 12:00 şi 21:00, şi duminică, 27 septembrie, între orele 6:00 şi 22:00.

Platforma www.votcorect.ro oferă răspunsuri la întrebările cele mai frecvente legate de votare: proceduri, reguli de siguranţă sanitară, decizii ale birourilor electorale, regulile de observare sau cele de sesizare a neregulilor. De asemenea, conţine un formular prin care orice cetăţean poate sesiza nereguli din ziua votului.

+12 -0
se încarcă...