Miză uriașă la alegerile de duminică

♦ 144 de candidaţi se bat duminică pentru voturile botoşănenilor, scrutinul fiind extrem de important pentru că în următorii patru ani nu vom avea nici un fel de alegeri 
♦ La scrutin va fi funcţional şi sistemul ce poate depista votul multiplu în timp real

0

Botoşănenii sunt aşteptaţi din nou la urne, duminică, pentru a-şi alege parlamentarii care îi vor reprezenta în următorii patru ani. Ca şi alegerile locale din toamnă, acest scrutin se va desfăşura în condiţii speciale, impuse de actuala stare epidemiologică.

Judeţul are nouă locuri în Parlament – şase de deputaţi şi trei de senatori – numărul de mandate din fiecare judeţ fiind stabilit în funcţie de populaţie. În cursa electorală s-au înscris nu mai puţin de 144 de candidaţi, 89 pentru Camera Deputaţilor şi 55 pentru Senat. Ar fi o medie de 14,8 candidaţi pentru fiecare fotoliu de deputat, şi aproape 30 de candidaţi pentru fiecare mandat de senator.

Peste 400 de secţii de vot în judeţ

Conform cifrelor oficiale, sunt aşteptaţi la vot 368.912 de alegători aflaţi pe liste permanente, care au fost arondaţi la 427 de secţii de votare înfiinţate în judeţ. Aceste alegeri vor costa 6,297 milioane de lei, adică mai puţin de jumătate decât au costat alegerile locale din septembrie şi pentru care s-au cheltuit 14,285 de milioane de lei, diferenţa fiind făcută de cele patru rânduri de buletine de vot, dar şi din numărul mai mare al celor implicaţi în desfăşurarea actului electoral. Acum, de exemplu, vor fi numai două buletine de vot, motiv pentru care s-au tipărit 405.800 de exemplare din fiecare tip de buletin, acestea fiind identice pe toată raza judeţului. Pentru pregătirea alegerilor, derularea scrutinului şi numărarea voturilor au fost cooptate 5.390 de persoane, aici nefiind incluse şi forţele care vor asigura paza şi ordinea publică.

Se poate vota cu acte expirate

Potrivit legii, pot vota cetăţenii români care au vârsta de 18 ani împliniţi în ziua de 6 decembrie. Nu au drept de vot persoanele cărora li s-au interzis drepturile electorale prin hotărâre judecătorească. Dreptul de vot poate fi exercitat doar în baza unui act de identitate, însă, potrivit unei decizii a Biroului Electoral Central (BEC), alegătorii care deţin un act de identitate al cărui termen de valabilitate a expirat în perioada 1 martie-6 decembrie 2020 pot vota.

În lege se menţionează că alegătorii votează numai la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea unde îşi au domiciliul ori reşedinţa. În cazul în care, în ziua votării, alegătorii se află în altă localitate din judeţ decât cea de domiciliu pot vota la orice secţie de votare.

În schimb, cei plecaţi temporar din judeţ nu au cum vota, dreptul de vot putând fi exercitat doar în cadrul circumscripţiei electorale unde îşi au domiciliul sau reşedinţa. Pentru a afla la ce secţie de votare sunteţi arondat, accesaţi www.registrulelectoral.ro şi introduceţi datele personale.

Reguli impuse de pandemie

Fiecare secţie de votare va avea flacoane cu soluţie dezinfectantă, iar toţi participanţii la procesul electoral vor purta mască de protecţie. La intrarea în secţia de vot se va lua temperatura fiecărei persoane, iar alegătorii vor fi îndrumaţi către localul de vot, ei urmând să petreacă un timp cât mai scurt în interiorul acestuia. Potrivit aceleiaşi decizii BEC, „alegătorul va fi instruit să poziţioneze actul de identitate sau documentul de identitate în suportul terminalului informatic, pentru preluarea datelor de identificare în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal (SIMPV). Dacă acest lucru nu este posibil, operatorul de calculator va realiza această procedură”.

Pentru identificarea votantului, „alegătorul va fi instruit să îşi îndepărteze pentru scurt timp masca spre a fi identificat, la o distanţă de minimum 1,5 m faţă de operatorul de calculator şi membrii biroului electoral al secţiei de votare, iar după identificare alegătorul îşi va repoziţiona masca acoperind nasul şi gura”.

Pe cât posibil, buletinele de vot, ştampila cu menţiunea „VOTAT“ şi pixurile ce vor fi utilizate de către alegători pentru semnare vor fi dispuse astfel încât alegătorul să le poată prelua singur, fără a avea contact direct cu membrii biroului electoral al secţiei de votare, sub supravegherea şi la indicaţia acestora. După exercitarea dreptului de vot, alegătorul îşi va aplica singur, la indicaţia şi sub supravegherea membrilor biroului electoral al secţiei de votare, timbrul autocolant ori ştampila cu menţiunea „VOTAT“ pe actul de identitate.

Cum se votează corect

Alegătorii vor primi două buletine de vot, unul pentru Senat şi celălalt pentru Camera Deputaţilor. Se votează separat în cabine închise, aplicând ştampila cu menţiunea „VOTAT” înăuntrul patrulaterului care cuprinde numele candidatului sau a listei de candidaţi, după caz, pentru care optează. După ce a votat, alegătorul are obligaţia de a introduce buletinele de vot în urnă. Sunt nule buletinele de vot pe care nu a fost aplicată ştampila de control a secţiei, buletinele de alt model decât cel legal sau pe care s-a aplicat ştampila „VOTAT” pe mai multe patrulatere.

În schimb, votul este valabil chiar dacă ştampila a depăşit limitele patrulaterului, opţiunea alegătorului fiind evidentă, inclusiv în situaţia în care ştampila este doar tangentă la un patrulater, dar nu atinge un altul.

Votul este valabil şi dacă ştampila cu menţiunea „VOTAT” este aplicată în interiorul unui patrulater, dar pe buletin sunt înscrise diverse menţiuni ale alegătorului, dar şi dacă ştampila cu menţiunea „VOTAT” este aplicată de mai multe ori în interiorul aceluiaşi patrulater. Sunt considerate voturi albe buletinele pe care nu a fost aplicată ştampila cu menţiunea „VOTAT”, iar acestea nu intră în calculul voturilor valabil exprimate.

Cine poate solicita urna mobilă

La alegerile parlamentare îşi pot exercita dreptul la vot prin intermediul urnei speciale mobile persoanele aflate în carantină sau izolare din cauza pandemiei de Covid-19, cât şi persoanele netransportabile din motive de boală sau invaliditate, dar şi cele care execută o pedeapsă privativă de libertate. Cei aflaţi în astfel de situaţii trebuie să depună o cerere tip prin care solicită urna specială. Cererile se depun la secţia de votare unde este arondată persoana netransportabilă, ori la cea mai apropiată secţie de imobilul unde se află persoana netransportabilă. Cererea va fi scrisă şi semnată de alegător, dar poate fi depusă la secţie de orice altă persoană. Depunerea cererilor pentru urna mobilă se va face până pe 5 decembrie, între orele 18.00-20.00.

Cererea poate fi scrisă de mână sau printată şi cuprinde, în mod obligatoriu, numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reşedinţa, conform menţiunilor din actul de identitate ori dovada de reşedinţă, după caz, adresa imobilului unde se solicită deplasarea echipei, seria şi numărul actului de identitate, numărul de telefon. Modelul de cerere, în funcţie de caz, poate fi descărcat de pe site-ul Autorităţii Electorale Permanente accesând link-ul https://www.roaep.ro/prezentare/urna-mobila-speciala/. Pe lângă cerere trebuie depuse copii ale tuturor actelor din care rezultă boala, starea de sănătate ori de invaliditate a alegătorului. Cererea trebuie să conţină, în mod obligatoriu, expresia „persoană netransportabilă”.

Preşedintele secţiei de votare verifică dacă cererea este justă, iar în ziua de 6 decembrie se va forma o echipă doi membri, care se va deplasa, însoţită de forţele de ordine, la locul în care se află alegătorul netransportabil, membrii având asupra lor urna specială, buletinele de vot şi toate celelalte materiale necesare votării, precum ştampilă, tuş, lista electorală. Alegătorul are obligaţia de a prezenta un act de identitate şi de a semna lista electorală înainte de a primi buletul de vot şi ştampila. Buletinul se va introduce apoi în urna mobilă. În fiecare secţie de votare va exista o singură urnă specială.

Soluţii pentru cei aflaţi în carantină

Dacă este în carantină, alegătorul trebuie să depună o cerere pentru urna specială însoţită de copia deciziei de carantină emisă de direcţia de sănătate publică . Dacă cetăţeanul cu drept de vot se află în izolare la domiciliu, în locaţia declarată ori într-un spaţiu special desemnat de autorităţi, el poate vota tot prin intermediul urnei speciale dacă depune o cerere şi copia unuia dintre următoarele documente – biletul de externare din unitatea sanitară care confirmă diagnosticul şi indicaţia de izolare, decizia de izolare emisă de direcţia de sănătate publică sau rezultatul testării COVID-19 RT-PCR (pozitiv) din ultimele 14 zile.

Unde pot fi sesizate nereguli

Eventualele nereguli pot fi anunţate în primul rând preşedintelui secţiei de vot, apoi la Biroul Electoral de Circumscripţie, a căror date de contact pot fi găsite pe site-ul Instituţiei Prefectului Botoşani, la adresa https://bt.prefectura.mai.gov.ro/biroul-electoral-de-circumscriptie-judeteana-nr-7-botosani/ De asemenea, ele pot fi semnalate la numărul de telefon 0231/518.201, fax 0231/518.202 sau pe adresa de e-mail pbej.botosani@bec.ro. Biroul Electoral de Circumscripţie funcţionând la parterul Prefecturii. Neregulile electorale pot fi sesizate şi la 112.

De asemenea, Expert Forum organizează un centru de informare şi asistenţă electorală pentru alegerile locale de duminică, prin intermediul căruia experţii electorali şi juriştii vor răspunde celor mai frecvente întrebări legate de ziua votării şi vor oferi asistenţă pentru sesizarea neregulilor. Cei interesaţi pot suna la numărul Telverde 0800/080.200, care este disponibil pentru România şi este gratuit. Serviciul va funcţiona sâmbătă, 5 decembrie, între orele 07.00 şi 21.00, şi duminică, 6 decembrie, între orele 06.00 şi 22.00. Platforma www.votcorect.ro oferă răspunsuri la întrebările cele mai frecvente legate de votare şi sesizarea neregulilor.

 

 

 

Deja ai votat!
se încarcă...