Haos rutier cu zeci de mii de maşini

♦ Numărul maşinilor de pe străzile botoşănene a crescut atât de mult încât oraşul geme de autoturisme iar acestea ocupă toate străzile.  
♦ Autoturismele din municipiul Botoşani, puse bară la bară, ar ocupa 150 de kilometri, adică distanţa până la Bacău

0

Municipiul Botoșani este sufocat de mașini. O demonstrează cifrele oficiale înregistrate de  Direcția de Impozite și Taxe (DIT) din cadrul Primăriei Botoșani, care a recunoscut că numărul mașinilor care figurează înmatriculate în oraș se apropie vertiginos de cifra de 38.000 de unități, adică dublu față de situația înregistrată în urmă cu aproape un deceniu.

Astfel, potrivit unei situații realizată anul trecut de DIT Botoșani, în municipiul Botoșani erau înmatriculate 37.774 de mașini, dintre care 6.023 deținute de agenți economici și de instituții, iar 31.751 de populație. Dintre acestea, aproape 34.000 sunt autoturisme, la care se adaugă 202 camioane, 474 de autocare, autobuze și microbuze, dar și 3.309 autoutilitare.

La o lungime de aproape 4 metri, cât măsoară în medie un autoturism, rezultă că mașinile aflate în municipiu (n.r. – fără să mai fie puse la socoteală cele aflate în tranzit sau cele care nu au fost înmatriculate pe numele deținătorilor), ar forma o coloană, bară la bară, pe un singur fir, de aproape 150 de kilometri, adică distanța de la Botoșani la Bacău. Iar calculul a fost făcut pe o lungime medie de patru metri, care ar fi lungimea efectivă a unui autoturism. Astfel, un autoturism Logan măsoară 4,25 metri, dar mai există și Matiz sau alte mașini mai mici de oraș, însă acestea ar putea compensa cu microbuzele și autocarele, care sunt mult mai lungi.

Încă 5.000 de maşini ajung aproape zilnic pe străzile oraşului

Doar că, pe lângă mașinile înmatriculate în municipiu, pe străzile orașului ajung aproape zilnic alte aproape 5.000 de mașini, care aparțin botoșănenilor care figurează cu domiciliul în localitățile limitrofe, dar muncesc în Botoșani, ale celor care vin la cumpărături, ori ajung cu treburi la alte obiective de interes județean, cum ar fi spitale și instituții publice.

Tot aici au fost incluse și mașinile agenților economici din alte localități, dar care asigură aprovizionarea magazinelor sau sunt pur și simplu în tranzit. Prin urmare, dacă se adună și aceste mașini, coloana de autovehicule mai crește cu încă 20 de kilometri. Și nu este nici o exagerare, dacă ținem cont că în județul Botoșani erau înmatriculate, anul trecut, 114.644 de vehicule, cu 8.520 mai multe decât în 2019.

Străzi transformate în parcări

Cum municipiul Botoșani beneficiază de aproape 120 de kilometri de străzi modernizate, înseamnă că, dacă ar fi înșirate pe un singur fir, mașinile aflate în municipiu ar acoperi întreaga rețea de străzi asfaltate. Iar acest lucru se vede cel mai bine noaptea, când străzile orașului sunt pur și simplu sufocate de mașini parcate.

Pe unele artere de circulație, autovehiculele sunt parcate pe ambele sensuri de mers. De fapt, prima bandă de pe multe dintre străzile modernizate a fost transformată în parcare, iar pe străduțe sau alei, acolo unde nu există această posibilitate, mașinile sunt înșirate pe trotuare de la un capăt la celălalt.

Iar ca imaginea să fie și mai semnificativă,  trebuie spus că fiecare mașină acoperă în medie cam 10 metri pătrați. Prin urmare, numai cele aproape 38.000 de mașini deținute de botoșăneni sau de firmele din municipiu ar acoperi o suprafață totală de 380.000 de metri pătrați, adică o parcare uriașă de 38 de hectare. Asta înseamnă că aproape 10% din suprafața municipiului Botoșani este ocupată numai de mașini.

Cum în municipiul reședință de județ sunt amenajate numai 9.420 de locuri de parcare, este lesne de înțeles că numărul acestora este extrem de mic. Este drept, unele mașini sunt deținute de cei care locuiesc la case, care poate dețin un loc de parcare propriu, fie în curtea locuinței, fie într-un garaj personal. Chiar și așa, orașul este plin de mașini, iar autoritățile par să nu fi realizat acest lucru.

Mașina a devenit o necesitate”

Cifrele l-au surprins și pe primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, care a recunoscut că dezvoltarea parcului auto din municipiu a fost o consecință a schimbărilor survenite în societate în ultimii ani. „Pentru mulți botoșăneni, mașina a devenit o necesitate și nu putem limita achiziția de autovehicule”, a spus acesta. Din acest motiv, municipalitatea a luat în calcul amenajarea unor noi locuri de parcare în zona Mihail Kogălniceanu, Şcoala „Grigore Antipa”, Aleea Pinului, dar și în zona stadionului „Municipal”, spre Bulevardul Mihai Eminescu. Doar că, nu aceasta este soluția pentru viitor.

Deja, în multe orașe se discută despre aplicarea unor impozite mai mari pentru cei care dețin două sau mai multe mașini și suprataxarea celor care doresc să ajungă cu autoturismele personale în centrele orașelor. În alte situații, edilii localităților caută soluții pentru a încuraja populația să utilizeze alte mijloace de locomoție cum ar fi bicicleta sau trotineta electrică. Deja, în unele orașe, cum ar fi Timișoara, municipalitatea a pus la dispoziția localnicilor trotinete electrice care pot fi folosite gratuit.

„Pentru următorul exercițiu financiar este absolut nevoie de un nou plan de mobilitate urbană și atunci, cu ajutorul specialiștilor, vom elabora acest document programatic, care ne va trasa direcțiile de dezvoltare, inclusiv în ceea ce privește încurajarea transportului ecologic”, a spus primarul Cosmin Andrei, care a adăugat că totul trebuie privit prin prisma transportului public metropolitan. Asta pentru că toate localitățile limitrofe se dezvoltă, iar proiecțiile de viitor privind transportul public nu trebuie să se limiteze doar la municipiu.

„Cred că vor exista și oportunități de finanțare cu fonduri europene pentru transport public metropolitan, iar planul de mobilitate urbană va trata și acest obiect, fiind obligatoriu să consultăm și Zona metropolitană”, a adăugat primarul Cosmin Andrei.

 

 

Deja ai votat!
se încarcă...