Judeţ deszăpezit cu aproape un milion de euro

♦ În cele aproape patru luni de sezon rece, costul intervențiilor de deszăpezire şi combatere a poleiului a însumat 4.717,132,63 de lei, cu peste 500.000 de lei în plus față de iarna anterioară
♦ Vicepreședintele CJ, Dorin Birta, susţine că diferenţa cea mai mare a fost în privinţa cantităţii de material antiderapant folosit

0

Deszăpezirea și intervențiile pentru combaterea poleiului din iarna 2020 – 2021 au costat Consiliul Județean (CJ) și Direcția Județeană de Drumuri și Poduri aproape un milion de euro. Vicepreședintele CJ, Dorin Birta, spune că în cele aproape patru luni de sezon rece – decembrie 2020 – martie 2021, costul total al intervențiilor a însumat 4.717,132,63 de lei, cu peste 500.000 de lei în plus față de suma achitată în iarna anterioară.

„Diferența cea mai mare a apărut la materialul antiderapant. Dacă în iarna 2019 – 2020 s-au folosit 6.200 de tone antiderapant, iarna trecută, din cauza condițiilor meteo, a trebuit să folosim cu peste 2.000 de tone mai mult, adică 8.300 de tone de material antiderapant”, a arătat Dorin Birta, care a arătat că luna trecută, din cauza precipitațiilor, CJ a încheiat un act adițional pentru prelungirea perioadei de intervenție cu încă o săptămână față de contractul inițial.

Cel mai mult material antiderapant s-a folosit de pe 10 decembrie 2020, când în județ a fost înregistrat un fenomen mai puțin obișnuit – ploaia înghețată (freezing rain). Atunci s-a intervenit pe toate drumurile județene pentru a combate poleiul. În plus, din cauza viscolului care a creat probleme în partea de nord și est a județului, în cele câteva episoade de iarnă autentică, a fost nevoie de utilizarea autofrezelor, acest lucru contribuind și el la creșterea facturilor.

Cele mai mari costuri au fost înregistrate pe Baza Dorohoi

Deși ordinul de începere a sezonului de deszăpezire s-a dat abia pe 7 decembrie, cele mai mari costuri au fost înregistrate pe Baza Dorohoi, care a trebuit să deszăpezească și să intervină pe drumurile județene din partea de nord-vest a județului. Aici, costurile pentru cele patru luni de iarnă au ajuns la 1.537.301,14 lei.

Au urmat apoi în ordine Baza Săveni și Baza Trușești, unde facturile au totalizat 1,155.069 lei și respectiv 1.070.616,80 lei. „În aceste zone viscolul a creat cele mai mari probleme și tot aici a nins mai abundent. De altfel, aici a trebuit să intervenim și cu autofrezele. În sudul județului, unde a nins mai puțin, facturile au fost mai mici. Acest lucru se vede pe Baza Botoșani, unde costurile au fost de 954.145,14 lei”, a adăugat vicepreședintele CJ, Dorin Birta.

Tarife mai mari decât iarna anterioară

Față de valoarea totală cumulată a contractelor de deszăpezire a drumurilor județene de aproape 10 milioane de lei, se poate spune că facturile achitate de CJ și DJDP nu au fost uriașe.

„Nu putem spune că am făcut economie pentru că, în astfel de situații, noi nu putem face o anticipare întrucât totul depinde de vreme. În schimb, ne putem raporta la costurile din iernile anterioare. Iar dacă am înregistrat costuri mai mari cu 500.000 de lei față de iarna 2019 – 2020, trebuie menționat faptul că toate tarifele de iarna trecută au fost mai mari decât cele din iarna anterioară”, a spus Dorin Birta.

Botoşăneni nemulţumiţi de servicii

Botoșănenii care au fost nevoiți să iasă cu mașinile pe drumuri în cele trei-patru episoade de iarnă autentică au avut însă mai multe de reproșat autorităților. Astfel, în perioada 12 – 14 februarie a.c., șase sectoare de drumuri județene din nordul și estul județului au fost închise din cauza troienelor de zăpadă Coţuşca – Rădăuţi Prut (DJ 282), Mileanca – Coţuşca (DJ 293), Avrămeni – Mitoc (DJ 294A), Borolea – Zahoreni (DJ 294 C), Dângeni – Hăneşti (DJ 282) şi Dângeni – Mihălăşeni (DJ 294). În alte zile, traficul s-a derulat cu dificultate, din cauza poleiului depus pe carosabil.

În urma licitației organizată anul trecut de DJDP Botoșani, s-a stabilit ca deszăpezirea pe drumurile județene arondate bazelor 1 și 3 – Botoșani și Săveni – să fie asigurată de asocierea formată din Construct Com și Clean Prest Activ. Pe drumurile județene aparținând bazei 4 – Trușești – deszăpezirea a fost asigurată de Cornell’s Floor, iar pe cele din baza 2 – Dorohoi – de Mineral Com.

Costuri mai mari comparativ cu anul trecut în municipiu

Comparativ cu sezonul 2019 – 2020, costurile activităţii de deszăpezire în municipiul Botoşani, în iarna care s-a încheiat au fost cu mult mai mari. Astfel, în sezonul rece 2020 – 2021 facturile plătite totalizează 3.047.010,73 de lei, spre deosebire 691.888,18 de lei în iarna 2019 – 2020.

În noiembrie 2020 au fost plătiţi 3.143,50 de lei, în decembrie – 396.940,33 de lei, iar în ianuarie 2021- 599.543,88 de lei. Cea mai mare valoare a fost în februarie, când Urban Serv a trimis o factură în valoare de 1.993.599,12 de lei. Tot în februarie, echipele Urban Serv au cărat zăpada din zonele centrale în zona Obor.

„În luna februarie am acţionat aproape non stop. A fost o lună bogată în precipitaţii şi cu temperaturi negative. În această valoare intră activitatea de deszăpezire plus costurile materialului antiderapant folosit”, a explicat Gabriel Tanasă, director general al Urban Serv.

Datele centralizate mai arată că în această iarnă s-au folosit 1.045,31 de tone de sare, 26,71 de tone de clorură de calciu şi 13 tone de amestec sare cu nisip.

Potrivit oficialului, toate facturile sunt confirmate de reprezentanţii primăriei, respectiv funcţionarii din cadrul Direcţiei Edilitare.

„Există un normativ după care suntem verificaţi. Nu trebuie să depăşim nişte cantităţi de material antiderapant. Nici măcar intervenţiile nu le facem când dorim. Numai pe timpul nopţii am acţionat atunci când situaţia a impus acest lucru. Şi chiar şi atunci am cerut aprobare de la primărie. În rest, pe timpul zilei, am acţionat doar la comanda primăriei”, a mai spus Gabriel Tanasă, director general al Urban Serv.

– Sebastian GHEORGHIU

– Virginia CONSTANTINIU

Deja ai votat!