Fost șef în Poliție condamnat la închisoare cu suspendare pentru beție la volan

Fostul șef al Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Botoșani, comisarul șef (r) Ghiorghi Mihai, a fost condamnat la închisoare cu suspendare după ce a urcat beat criță la volan și a fost implicat într-un accident rutier soldat cu pagube materiale. Pronunțată de Judecătoria Botoșani încă de anul trecut, sentința a fost ținută sub tăcere, chiar dacă a rămas definitivă prin neapelare. Astfel, potrivit deciziei magistraților, fostul șef al Serviciului Rutier s-a ales cu o pedeapsă de un an închisoare, însă instanța a dispus suspendarea executării pedepsei sub supraveghere. Prin urmare, fostul șef al Serviciului Rutier nu va ajunge la închisoare, însă timp de doi ani va trebui să respecte mai multe măsuri stabilite de magistrați.

Printre acestea figurează și obligația de a presta o muncă neremunerată în folosul comunităţii în cadrul Primăriei municipiului Botoşani sau în cadrul Bibliotecii Județene „Mihai Eminescu”, pe o perioadă de 60 de zile lucrătoare. Prin dispozitivul sentinței, judecătorii i-au atras atenția și asupra dispoziţiilor Codului penal care reglementează revocarea beneficiului suspendării executării pedepsei sub supraveghere în cazul nerespectării, cu rea-credinţă, a măsurilor de supraveghere, în cazul neexecutării, cu rea-credinţă, a obligaţiilor impuse şi în cazul săvârşirii unei noi infracţiuni pe parcursul termenului de supraveghere, consecinţa fiind executarea pedepsei în regim de detenţie.

În plus, instanța l-a obligat și la plata cheltuielilor judiciare către statul român, care însumează 520 lei.

Testare alcoolscopică refuzată după un accident

Potrivit documentelor aflate la dosar, în după-amiaza zilei de 14 noiembrie 2018, fostul ofițer ar fi mers la un bar din municipiul Botoșani, unde a băut 250 ml de votcă și 500 ml de bere, după care s-a urcat la volanul unui VW Caddy cu intenția să meargă acasă. Pe traseu, însă, undeva în apropierea restaurantului „Tex”, el nu a păstrat distanța corespunzătoare față de un VW Golf care circula în fața lui și l-a izbit, ambele autoturisme fiind avariate.

A urmat un apel la 112, iar un echipaj de poliție din cadrul Biroului Rutier a ajuns la fața locului constantând că fostul ofițer era băut. Polițiștii i-au cerut să sufle în etilotest, însă Ghiorghi Mihai a refuzat. În aceste condiții, el a fost condus la Spitalul Județean de Urgență „Mavromati”, unde i s-a recoltat o singură probă de sânge, întrucât fostul șef al Serviciului Rutier a refuzat recoltarea celei de a doua probe. De ce, avea să se vadă mai târziu, alcoolemia fiind uriașă. Astfel, în buletinul de analiză toxicologică emis de Serviciul Județean de Medicină Legală Botoșani a fost evidențiată o alcoolemie de 2,20 g%o, adică de aproape trei ori mai mult decât valoarea care face diferența între contravenție și infracțiune.

Aceeaşi maşină implicată într-un accident în curtea spitalului

Cazul nu a fost mediatizat nici atunci de reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean, deși nu este zi în care polițiștii să nu prindă un șofer băut la volan. Totul a fost ținut sub tăcere, în speranța că nu se va afla nimic. De ce ? Pentru că în urmă cu numai un an, în octombrie 2017, fostul ofițer mai fusese implicat într-un accident bizar. Atunci, același VW Caddy a avariat un autospecială SMURD, în curtea Spitalului Județean, existând suspiciuni că la volan ar fi fost tot fostul șef al Serviciului Rutier, dar vina ar fi fost preluată de soția lui, angajată la Spitalul Județean. Atunci, a fost întocmit un dosar penal sub aspectul comiterii infracțiunii de fals în declarații, însă cazul a fost închis.

În schimb, la accidentul din 14 noiembrie 2018, lucrurile au fost mult mai limpezi întrucât și proprietarul VW Golf avariat a sesizat imediat că fostul ofițer era băut, iar la fața locului au fost mai mulți martori.

Fapte recunoscute în anchetă

Acuzat de conducere sub influența băuturilor alcoolice, Ghiorghi Mihai a fost audiat în cadrul anchetei și a recunoscut totul. Anul trecut, în momentul în care cercetările au fost finalizate, iar dosarul a fost trimis în instanță, fostul șef al Serviciului Rutier a preferat să nu se prezinte în fața judecătorilor. Și-a angajat un avocat și a solicitat să fie judecat în formulă simplificată, adică pe baza probelor administrate în timpul anchetei. Prin urmare, procesul a avut un singur termen de judecată, iar sentința a fost pronunțată după numai câteva zile.

La fel, totul s-a derulat în secret, cazul fiind ținut departe de opinia publică, mai ales că, din cauza stării de alertă instituită pe fondul pandemiei, ședințele de judecată nu se mai desfășoară cu public.

Avocatul a cerut aplicarea unei simple amenzi penale

În timpul procesului, fostul ofițer nu a uzat decât de dreptul de a depune probe în circumstanțiere, adică mai multe înscrisuri. În schimb, avocatul său a cerut aplicarea unei simple amenzi penale întrucât Ghiorghi Mihai nu avea antecedente penale, iar incidentul petrecut „a avut un impact deosebit asupra prestigiului de care s-a bucurat, întrucât acesta a fost ofițer și a suferit anumite consecințe ca urmare a comiterii faptei”, motiv pentru care a solicitat acordarea unei șanse.

Procurorul de ședință a cerut însă pedeapsa închisorii orientată spre mediu, în limitele prevăzute de lege reduse cu o treime, cu suspendarea sub supraveghere a executării pedepsei, variantă admisă de instanță. Astfel, potrivit Codului penal, conducerea pe drumurile publice a unui vehicul sub influența băuturilor alcoolice, cu o îmbibație alcoolică de peste 0,80% alcool pur în sânge, se pedepsește cu închisoare de la 1 la 5 ani sau amendă. În schimb, aplicându-se reducerea limitelor de pedeapsă cu o treime ca urmare a recunoașterii vinovăției, limitele au scăzut la 8 luni și respectiv 3 ani și 4 luni.

„Instanța va dispune condamnarea inculpatului, întrucât, față de împrejurările concrete și grave ale comiterii faptei, simpla stabilire a unor pedepse, urmate de amânarea acestora, este insuficientă, atât sub aspectul represiv, cât și sub aspectul preventiv, special și general, al sancțiunii”, au motivat judecătorii.

Magistraţii nu au aplicat nici o pedeapsă complementară 

Cu toate că instanța a recunoscut că fostul ofițer a condus, pe un drum public, cu alcoolemie ridicată, iar „siguranța cetățenilor pe drumurile publice a fost periclitată de o manieră reală și gravă”, nu s-a aplicat nicio pedeapsă complementară. „Având în vedere conduita procesuală a inculpatului, gradul de instrucție care îi permite să conștientizeze pe deplin consecințele faptei comise, instanța apreciază că aplicarea pedepsei este suficientă și chiar fără executarea acesteia, însă este necesară supravegherea inculpatului o perioadă de 2 ani pentru a-și revizui comportamentul”, au adăugat judecătorii în motivarea sentinței care a fost emisă abia anul acesta.

În vârstă de 58 de ani, Ghiorghi Mihai a fost ofițer de carieră și a preluat conducerea Serviciului Rutier la sfârșitul anului 2011. Timp de aproape șase ani, el s-a aflat la conducerea acestei structuri, până a decis să se pensioneze. Trecerea în rezervă a avut loc în 2017, ca urmare a împlinirii vârstei de pensionare, el având o vechime de aproape 25 de ani în structurile Ministerului Afacerilor Interne.

 

Deja ai votat!