Drumuri judeţene făcute la preţuri colosale

La Drumul mănăstirilor, în cei patru ani de la semnarea contractului iniţial, costul de execuția a drumului a crescut cu aproape 4 milioane de lei

Lăsate de izbeliște ani în șir, drumurile județului au ajuns să coste o avere. Sumele privind execuția acestora au crescut de la un an la altul cu milioane de lei. Cel mai bun exemplu este așa-zisul „Drum al mănăstirilor”, adică  DJ 208 H Vorona – Oneaga – Pădureni. În 2017, când s-a semnat inițial contractul de lucrări cu Transporturi Auto SA, drumul costa 25,8 milioane de lei, doar că firma a sublicitat, iar ulterior a trebui să renunțe la contract. Anul acesta, lucrarea a fost scoasă la licitație și adjudecată de o altă asociere de firme, însă valoarea contractului a ajuns acum la 29,7 milioane de lei.

Practic, în cei patru ani, costul de execuția a drumului a crescut cu aproape 4 milioane de lei. În condițiile în care șoseaua are o lungime de 12,7 kilometri, un kilometru de asfalt pe acest drum va costa în medie 2,33 milioane de lei, adică undeva la 470.000 de euro.

Sute de mii de euro pe kilometru

Iar lucrurile nu se opresc aici. Tot anul acesta au început lucrările la vestitul DJ 282B Prăjeni – Plugari (limita de județ Iași), adică drumul care duce spre Iași. Aici este vorba de execuția a 2,77 kilometri de drum, care va costa 8,5 milioane lei, adică 1,7 milioane de euro. Prin urmare, costul mediu pe kilometru va fi de 613.718 euro.

Un alt exemplu ar putea fi drumul județean 292A Corlăteni – Dimăcheni. În acest caz este vorba de numai 2,5 kilometri de drum, adică o șosea mai mică decât Calea Națională din municipiu sau Bulevardul Mihai Eminescu. Ei bine, valoarea la care a fost adjudecată lucrarea a fost de 7.134.656,53 lei, ceea ce înseamnă un cost mediu de 2,85 milioane lei per kilometru, adică undeva la 570.000 de euro.

De fapt, dacă ar fi să luăm fiecare tronson de drum județean care este modernizat în prezent în județ nu există nici o șosea în care kilometrul de asfalt să coste mai puțin de 400.000 de euro. La drumul DJ 293 Coțușca – Ghireni, care face legătura cu drumul DN 24C, Consiliul Județean va asfalta 6,65 kilometri. Aici, costul lucrărilor a fost de 18 milioane de lei. Prin urmare, kilometrul de asfalt costă 2,7 milioane lei, adică 541.000 de euro.

Costurile oscilează şi în funcţie de constructor

Dorin Birta, vicepreședintele Consiliului Județean, care se ocupă de tot ceea ce înseamnă problematică de drumuri județene, spune că aceste costuri nu depind în niciun fel de instituția din care face parte, ci de proiectant, care stabilește și ce lucrări trebuie făcute, în funcție de structura drumului. „Ce spuneți dumneavoastră este costul mediu, dar pe unele tronsoane costul de execuție poate fi mai mare sau mai mic, în funcție de aceste lucrări care trebuie făcute”, susține Dorin Birta. În plus, contează foarte mult dacă trebuie refăcute sau realizate noi poduri, ori parapeți de stabilizare.

În plus, mai există un factor – constructorul. Astfel, în momentul în care se scoate la licitație lucrarea, costurile oscilează. S-a văzut cel mai bine la Drumul Strategic, acolo unde lucrarea a fost lotizată. Valoarea totală a proiectului, care include și celelalte cheltuieli – proiectare, dirigintare, taxe, TVA, etc. – este de 475,5 milioane lei. Lotul 2, care este în lungime de 51,194 kilometri, din care aproximativ 32 de kilometri sunt din piatră, va costa 208.355.380,47 lei cu TVA, adică undeva la 41,6 milioane lei. Prin urmare, costul mediu pe kilometru de asfalt va fi aici de aproape 814.000 de euro, o sumă colosală care depășește inclusiv suma medie cheltuită pentru reabilitarea unui kilometru de drum național pe tronsonul Botoșani – Târgu Frumos.

Modernizarea drumului național DN 28B (Botoșani – Târgu Frumos) va costa 250.708.254,00 lei (fără TVA), reprezentând valoarea lucrărilor (construcții și instalații), adică peste 50 de milioane de euro, dar presupune lucrări pe o lungime de 71,512 kilometri. Așadar, media ar fi de 700.000 de euro pe kilometru.

Cele mai mari diferenţe apar acolo unde constructorul trebuie să realizeze inclusiv terasament drumulu

Cătălin Gheorghian, directorul Direcției de Drumuri și Poduri Botoșani consideră că diferențele cele mai mari apar acolo unde constructorul trebuie să realizeze inclusiv terasament drumului, care implică lucrări mai multe și implicit mai multe materiale. „Este vorba de baza drumului, care se realizează din piatră spartă, peste care se pune pietriș, iar mai apoi se vine cu un alt strat de pietriș stabilizant și abia apoi se toarnă două straturi de covoare asfaltice”, a explicat Cătălin Gheorghian.

De altfel, acest lucru se vede cel mai bine tot la Drumul Strategic, acolo unde constructorii vor trebui să facă drumul de la 0 pe unele tronsoane. Asta pentru că și pe loturile I și III, care însumează în total 56 de kilometri de drum, mai există încă porțiuni din piatră, acestea cumulând 18 kilometri. Iar când iei la bani mărunți fiecare material, prețurile au crescut eșalonat. De exemplu, nisipul spălat 3-7 mm (4-8 mm) costă în prezent 15,14 euro pe mc, pietrișul de 7-15 (8-16) mm aproximativ 8 -10 euro pe mc, iar piatra spartă între 15 și 17 euro metru cub.

La prețurile de mai sus se adaugă valoarea aferentă transportului care se calculează pentru distanța de la furnizor (balastieră sau depozitul din care se efectuează livrarea) și până la șantier. Pentru calcul se ia în considerare că transportul se efectuează cu mașini de 20 tone, unde prețul de transport este cuprins între 4 – 5 lei/km. Iar la drumuri este vorba de mii de metri cubi de astfel de materiale.

Preţul materiei prime a crescut

În urmă cu aproape zece ani, printr-o hotărâre de guvern s-a stabilit un așa-zis cost standard SCOST 7, pentru modernizarea drumurilor județene care erau la nivel de pietriș. Atunci, suma orientativă a fost stabilită la 1.397.894 lei, adică 303.890 euro pe kilometru. Dar Guvernul a decis că renunțe imediat la acești indici orientativi, din cauza schimbărilor din economie.

Calculând lucrările, plecând de la materia primă (piatră spartă, pietriș, mixturi asfaltice, costul utilajelor, al carburanților, manopera), dar și materialele pentru construcția rigolelor, ori pentru realizarea semnalizărilor rutiere, ori a parapeților de protecție, costul total per kilometru a ajuns acum la aproape 700.000 de euro. Acest lucru a fost recunoscut și de Guvern la începutul anului întrucât, în anexa la proiectul de buget de stat pentru 2021, acolo unde reprezentanții Ministerului Transporturilor au menționat că reabilitarea unui drum de un kilometru costă în medie 800.000 de euro. Prin urmare, și aici costul de execuție a depășit dublul valorii față de acum un deceniu.

În materie de drumuri, totul depinde de bitum

Constructorii spun că situația a fost generată de evoluția costurilor la principalele materiale de construcție, care în ultimii ani au explodat. În materie de drumuri, totul depinde de bitum, doar că în 2020 producția internă a fost de numai 123.000 de tone și constructorii au trebuit să importe 664.000 de tone. Deci, de 5 ori și jumătate mai mult.

În plus, prețul pe tona de bitum a crescut de la 1.600 de lei în 2020, la 2.200 de lei pe tonă, în decurs de doar 6 luni. Parapeții metalici sunt fabricați și ei în străinătate, cu precădere în Germania și Italia, întrucât nu există nici măcar o firmă românească autorizată care să producă astfel de echipamente la standarde europene. Iar la acestea se mai adaugă și forța de muncă pentru că, nu mai este o surpriză pentru nimeni, mii de botoșăneni au plecat peste hotare pentru un trai mai bun.

 

Deja ai votat!