spot_img
joi, aprilie 25, 2024
AcasăEditorialCompetență la superlativ pe banii altora - Ciprian MITOCEANU, scriitor

Competență la superlativ pe banii altora – Ciprian MITOCEANU, scriitor

Foarte probabil, dacă n-ar fi fost avioanele oprite la sol și, implicit, o mulțime de români revoltați prin aeroporturile lumii, scandalul Blue Air ar fi trecut neobservat. Așa însă, s-a viralizat urgent și chiar cu oarecare folos pentru călători, care au primit ajutor să revină acasă.

Partea vizibilă a scandalului? Ministerul Mediului le-a trântit o amendă cam mărișoară celor de la Blue Air. Aceștia nu s-au grăbit să conteste sancțiunea, din motive care țin de dedesubturile unei afaceri din care doar băieții deștepți au avut de câștigat, însă au cerut plata eșalonată. Geniile de la Mediu au refuzat, iar consecința imediată a fost faptul că toate zborurile Blue Air au fost anulate, mii de oameni fiind afectați de această decizie radicală. Și, așa cum îi stă bine românului, care se revoltă urât de tot doar când are vreun interes, s-a ajuns la scandal. Iar cu ocazia asta am aflat multe despre competența guvernanților, dar mai ales despre lăcomia care-i caracterizează.

Blue Air și-a luat amendă de două milioane de euro. O amendă uriașă, dar care nu justifica blocarea tuturor conturilor. Era suficient și firesc să se blocheze doar suma pe care compania o datora statului. Asta dacă se dorea ca Blue Air să-și desfășoare activitatea. Însă s-a mers pe varianta radicală și oamenii au rămas blocați în aeroporturi și s-au apucat să protesteze. Și guvernanților nu le plac protestele masive și nici oamenii foarte motivați. Iar asta a dus la un adevărat recital de competență. Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a cerut companiei să reia zborurile imediat și să își onoreze obligațiile față de clienți. După mintea competentului Barna, o firmă privată își poate desfășura activitatea în orice condiții. Chiar și atunci când are conturile blocate. Bine, statul trebuia să devină proprietar pe 75% din Blue Air, dar se pare că afacerea e în aer pe motive de faliment. Da, și se mai lăuda șeful lui, generalul, că măsurile fiscale pe care le-a adoptat guvernul au fost cerute de mediul de afaceri și nu clocite de minți care n-au activat o zi în mediul privat.

Cât timp depinzi de furnizori care nu prea se înghesuie să-ți acorde credit, e clar că activitatea se blochează odată cu conturile. Dar Tanczos Barna nu are de unde să știe asta. Bine, el nu știe nici imnul de stat, dar asta e valabil și pentru politicieni care se bat cu cărămida în piept că sunt români verzi.

Deoarece scandalul amenința să ia proporții, Guvernul a intervenit unde trebuie și conturile s-au deblocat. Asta după ce statul a cheltuit sensibil mai multe parale decât ar fi încasat din amendă pentru a-i aduce în țară pe românii afectați de blocarea Blue Air. Interesantă manevră, mai ales din punct de vedere financiar. Amintește de înștiințările trimise de ANAF pentru restanțe de un leu sau mai puțin. Costa mai mult plicul decât restanța, dar cât timp e vorba de banii altora astfel de manevre nu deranjează prea mult.

Însă există și o parte ocultă a afacerii. Astfel, am aflat și noi că statul le-a dat celor de la Blue Air trei sute de milioane de lei, bani pe care n-o să-i mai vadă înapoi în veci, deoarece treaba a fost aranjată în direcția asta încă de la început. În ziua în care s-a semnat hotărârea de guvern privind garanția pe împrumut, Florin Cîțu, ministru de finanțe la acea dată, și-a tras concediu, iar de semnat s-a ocupat Sebastian Burduja. Adică actualul ministru al Digitalizării, la acea dată secretar de stat. Fiind vorba de banii statului, n-a pasionat pe nimeni că garanțiile depuse de Blue Air erau de toată jena. Avioane vechi și un teren neconstruibil în pădurea Băneasa.

Sorin Grindeanu, ministru la Transporturi, avea obligația de a demara unele anchete privind tunul Blue Air, însă individul a avut grijă ca Parlamentul să adopte un amendament prin care s-a pus la adăpost, prin urmare nu răspunde nimeni. Useriștii îl acuză pe Grindeanu că știa ce urmează, dar în loc să le spună și românilor ce-i așteaptă, a preferat să-și securizeze poziția. De garanțiile oferite de Blue Air se ocupă Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului și nu ministerul pe care îl conduce Grindeanu. Dar el a avut grijă să le spună românilor cum rezolvă cu transportul aerian. Priceput băiat…

 

 

 

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
11.7 ° C
11.7 °
11.5 °
85 %
1.3kmh
100 %
joi
11 °
vin
15 °
sâm
18 °
Dum
19 °
lun
19 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

  Visul american poate fi trăit oriunde. Chiar dacă e mai mic şi mai gârbovit.

EDITORIAL

Schimbările „spectaculoase” în cadrul strategiilor electorale ale partidelor apărute pe ultima sută de metri sunt semne că, pe undeva, societatea dă semne de revenire...

EPIGRAMA ZILEI

Nu bârfesc, nu-s cârcotaș Dar vă spun, cunosc un domn De aicea din oraș Care-i treaz numai ... în somn ! Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...