spot_img
vineri, aprilie 26, 2024
AcasăLocal BTIstorii din Botoşani - Conducerea medievală a târgului Botoșani

Istorii din Botoşani – Conducerea medievală a târgului Botoșani

Un alt document care confirmă faptul că şoltuzii români şi armeni conduceau târgul simultan este cel din 11 iunie 1662, în care alături de Vasilie, şoltuzul de Botoşani este menţionat Ivan şoltuzul cu 12 pârgari. Documentul, întărit cu pecetea târgului, îl pomeneşte şi pe „David, nemeasnicu cel armenescu de Botoşani”. Cum actul aminteşte deja doi şoltuzi, dintre care pe cel numit Ivan îl bănuim a fi aceeaşi persoană cu „şultuz Ivan cel armenească”, din 1670, asupra căruia ne-am referit mai sus, credem că acest David, namestnic armenesc, era echivalentul pârgarului mare, cel care îl putea înlocui pe şoltuzul etniei armeneşti în momentele în care din diferite motive, acesta era indisponibil. În acest caz Vasile, celălalt şoltuz pomenit, era şoltuzul românesc.

Şi în alte documente sunt menţionaţi, concomitent, doi şoltuzi, ceea ce ne determină să credem că în ciuda numelor ce par a ni-i arăta drept români, unul dintre ei era armean; aceasta cu atât mai mult cu cât, când este cazul, se menţionează despre unul dintre ei că este fost şoltuz. La 20 iulie 1603, apar ca martori Macsim şoltuz cu 12 pârgari şi Zberei, fost şoltuz. La 14 iunie 1615 este menţionat Dumitru „ce-au fost şoltuz”, la 11 noiembrie 1636 semnează, ca martor, „Mumici, ce-au fost şoltuz”. La 1 septembrie 1638, depun mărturie pentru dania unor părţi de ocină şoltuzul şi cei 12 pârgari de Botoşani şi Dumitru „ce au fostu şoltuz”; exemplele în acest sens ar putea continua, dar ne oprim aici, pentru că am demonstrat ceea ce era de demonstrat.

Pe lângă români şi armeni, la Botoşani a existat cel puţin un şoltuz de origine greacă. Astfel, la 4 mai 1656, martor la vânzarea unei vetre de heleşteu din hotarul Costeştilor, către călugării greci de la mănăstirea Doamnei este, printre alţii, Dumitraşcu grecul „ce au fost şoltuz”, probabil aceeaşi persoană cu Dumitraşcu şoltuzul, menţionat la 28 iunie 1643. Reamintim faptul că un Iane grecul era menţionat ca martor, printre târgoveţii botoşăneni, pe la 1622, astfel încât prezenţa şi stabilirea timpurie a grecilor la Botoşani explică faptul că unul dintre ei a putut ajunge şoltuz.

Credem, însă, că în calitatea sa de şoltuz, acest Dumitrașcu nu era exponentul etniei greceşti din târg, insuficient conturată ca număr şi influenţă, cu alte cuvinte nu a existat la Botoşani un şoltuz grecesc aşa cum erau şoltuzii români şi armeneşti, ci mai curând el reprezenta una sau alta dintre etnii ( mai curând etnia românească), întâmplarea făcând ca el să fie de origine grecească. Este încă o dovadă a armoniei interculturale din târgul Botoşanilor, în care dincolo de originea etnică mai mult contează calităţile umane, poziţia socială şi, evident, rezidenţa în târg.

 

Prof. dr. Daniel BOTEZATU

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
9.5 ° C
9.6 °
9.3 °
85 %
3.4kmh
100 %
vin
15 °
sâm
18 °
Dum
20 °
lun
20 °
mar
21 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

Dintre toți politicienii de top ai României de azi, Marcel Ciolacu este, fără îndoială, un personaj aparte care a înțeles cel mai bine ce...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...