spot_img
sâmbătă, aprilie 27, 2024
AcasăEconomicJudeţele Moldovei, uitate şi la investiţiile în infrastructura feroviară

Judeţele Moldovei, uitate şi la investiţiile în infrastructura feroviară

Infrastructura feroviară din Moldova este una precară şi foarte slab dezvoltată.

La nivel naţional, la 31 decembrie 2018, liniile de cale ferată de folosinţă publică în exploatare însumau 10.765 kilometri, din care 10.627 kilometri (98,7%) linii cu ecartament normal, 134 kilometri (1,3%) linii cu ecartament larg şi patru kilometri linii cu ecartament îngust.

Cei mai mulţi kilometri de cale ferată erau în regiunea de dezvoltare Vest – 1.888 de kilometri, urmată de Sud-Est – 1.745 de kilometri şi cea de Nord-Vest – 1.663 de kilometri. În regiunea Nord-Est (judeţele din Moldova) există 1.620 kilometri, iar în Centru 1.333 de kilometri. Cei mai puţini kilometri de linie ferată erau în regiunea Bucureşti-Ilfov – 279 kilometri, Sud-Vest Oltenia – 990 de kilometri şi Sud-Muntenia – 1.247 kilometri. În schimb, ierarhiile se schimbă dacă ne raportăm la de densitatea liniilor la mia de kilometri pătraţi de teritoriu. Densităţile cele mai mari s-au înregistrat, în ordine, în regiunea Bucureşti-Ilfov (154,7‰), regiunea Vest (58,9‰), regiunea Sud-Est (48,8‰) şi regiunea Nord-Vest (48,7‰). Densitatea liniei ferate în judeţele Moldovei, grupate în regiunea de dezvoltare Nord-Est, este de doar 44‰, sub media naţională care este de 45,2‰.

La aceeaşi dată, lungimea simplă a liniilor de cale ferată în exploatare electrificate era de 4.029 kilometri, reprezentând 37,4% din reţeaua de căi ferate în exploatare.

 

Dorohoi-Iaşi, linia groazei

 

Multe dintre liniile ferate erau într-o stare mai mult decât precară, punând în pericol viaţa călătorilor. Exemplul cel mai elocvent este cel al liniei ferate Dorohoi-Iaşi. Pe acest tronson, calea ferată este deformată, iar călătorii cer repararea acesteia, pentru mulţi fiind principala sursă de deplasare spre cele două municipii.

Sătul de condiţiile în care circulă cu trenul, unul dintre călători a filmat recent calea ferată şi a postat fotografiile pe reţelele de socializare. În imagini se vede cum linia care face legătura între Iaşi şi Dorohoi are denivelări.

Zilnic, pe această cale ferată trec 13 trenuri. Pentru că linia este strâmbă, locomotiva circulă cu viteză redusă. Nu doar că se circulă cu viteză redusă, dar denivelările sunt resimţite de călători, iar de condiţii decente nici nu poate fi vorba.

Tronsonul a fost preluat în 2009 de o companie privată care, prin contract, s-a angajat să întreţină calea ferată. Doar că firma, apropiată cercului de interese ale liderului PSD, Liviu Dragnea, nu a făcut nicio investiţie.

În vizita pe care ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a făcut-o la Botoşani, acesta susţinea că va cere operatorului să demareze urgent investiţiile pe acest tronson şi-l ameninşa cu rezilierea contractului. La nicio lună însă, acesta a schimbat optica într-un răspunsul pe care l-a dat unei interpelări făcute de senatorul PNL, Costel Şoptică. El susţinea că neregulile de pe acel tronson sunt minore.

Deja ai votat!
Botoșani
nori împrăștiați
17 ° C
19.8 °
16.6 °
44 %
5.2kmh
27 %
sâm
18 °
Dum
21 °
lun
20 °
mar
20 °
mie
21 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

În urmă cu aproape un an, mai exact pe 14 aprilie 2023, în „Monitorul de Botoșani”, apărea sub umila mea semnătură un editorial intitulat...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...