spot_img
marți, mai 7, 2024
AcasăLocal BTTomatele locale, mai scumpe decât carnea

Tomatele locale, mai scumpe decât carnea

Programul „Tomate româneşti” prezentat de guvernarea PSD-ALDE ca un mare succes nu se vede şi în buzunarul cumpărătorilor, singurii care au de câştigat fiind producătorii. Aceştia primesc 3.000 de euro dacă vând 2.000 de kilograme de roşii până pe 15 iunie. Cantităţile nu sunt greu de vândut, în condiţiile în care legumicultorii susţin că pe un ciclu de producţie recoltează până la 10-15 tone de tomate.

La Botoşani, primele roşii din cadrul programului „Tomate româneşti” au fost scoase la vânzare în urmă cu trei săptămâni, la preţuri de 15-20 de lei pentru un kilogram, iar de atunci preţurile nu au scăzut semnificativ. Dacă raportăm și subvenţia plătită de 3.000 de euro pentru cantitatea minimă pe care trebuie să fie vândută de legumicultor, de 2.000 de kilograme, observăm că pentru un kilogram de roşii statul plăteşte şi el 1,5 euro, adică aproximativ şapte lei. Astfel, un legumicultor din program încasează pentru un kilogram din primele 2.000 comercializate 22-27 de lei, adică mai mult decât cel mai scump sortiment de carne comercializat în piaţă. Nici măcar muşchiuleţul montana sau muşchiul penciu de vită nu atinge acest preţ.

 

Costuri ridicate din cauza încălzirii solarelor

Legumicultorii susţin că este nevoie de acest program pentru a mai acoperi din costurile pe care le au pentru a ieşi cât mai devreme cu roşii pe piaţă. „Ne-a încurajat programul. Am primit 3.000 de euro în primul an şi i-am investit 30.000 euro şi am făcut solarul, era din lemn şi l-am făcut din fier. Al doilea an am primit 3.000 şi am investit 40.000 euro, pentru că am făcut centrală termică… Avem o suprafaţă de şase mii de metri pătraţi, dar în program suntem două familii cu 2.000 de metri şi producem 20-30 tone de roşii pe an”, a declarat Constantin Aniculăiesei, unul dintre primii legumicultori care au scos la vânzare roşii cultivate în judeţ. Legumicultorul susţine că, pe lângă investiţiile în solare, cheltuielile sunt mare cu încălzirea lor din 15 februarie şi până în momentul recoltării, arzând zeci de tone de lemne. Acesta ar fi, în accepţiunea lui, şi motivul pentru care preţul la legumele locale este mai ridicat decât a celor aduse din sudul ţării sau din import.

 

Şeful  agriculturii: „Piaţa stabileşte preţul”

La rândul său, directorul Direcţiei pentru Agricultură a Judeţului (DAJ) Botoşani, Cristian Delibaş, susţine că scopul finanţării nu este ieftinirea roşiilor, ci apariţia lor mai de timpuriu pe piaţă. „Am spus-o chiar din primul an şi o spun şi acum: «piaţa stabileşte preţul». Pentru orice produs, cererea şi oferta stabileşte preţul. Atâta timp cât am reuşit să aducem roşia românească pe tarabă este un rezultat pozitiv. Părerea mea şi nu numai a mea, ci şi a consumatorilor. Consumatorul este mulţumit. Cunosc consumatori care cumpără numai de la anumiţi producători”, a declarat directorul DAJ, care susţine că ar fi binevenită o platformă online pe care utilizatorul să vadă cum se produc tomatele: „ar fi un câştig şi pentru producător şi pentru consumator. E vorba de încredere: «Am văzut cum se face!»”.

Implementarea programului „Tomate româneşti” a ajuns în anul trei. În primul an, la Botoşani, au fost înscrişi 65 de producători, în anul doi 102, iar în primul ciclu de producţie al acestui an sunt înscrişi 91. „Urmează în ciclul doi să se mai înscrie producători. E un succes pentru judeţul Botoşani”, a conchis Cristian Delibaş.

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
24.6 ° C
26.5 °
23.8 °
44 %
2.5kmh
100 %
mar
23 °
mie
15 °
joi
18 °
vin
20 °
sâm
16 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

  Bine că începe campania și trebuie să strângă corturile că cine știe cum ajunge săracul om.

EDITORIAL

Suntem în campanie electorală și mesajele curg gârlă din toate părțile. Problema e că sunt cam lipsite de substanță, din categoria „am marcat și...

EPIGRAMA ZILEI

Ajuns acasă pe la două Din delegația la Cluj Găsi pe doamna vopsind ouă La un vecin, cu ruj... -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...