Moldova, bătaia de joc a guvernanţilor

După întâlnirea de cu ministrul Transporturilor, Lucian Şova, reprezentanţii asociaţiilor civice care militează pentru construirea A8 au anunţat că autostrada va fi împărţită în două: segmentul Târgu Mureş – Târgu Neamţ va fi făcut cu fonduri europene, iar tronsonul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ va fi realizat în parteneriat public privat, scrie „Ziarul de Iaşi”.

Liderii asociaţiilor „Împreună pentru A8” şi „Moldova Vrea Autostradă” au apreciat sprijinul ministrului, dar s-au arătat nedumeriţi de trecerea jumătăţii Iaşi – Târgu Neamţ de la Transporturi în curtea Comisiei Naţionale de Analiză şi Prognoză, condusă de Darius Vâlcov. Acesta din urmă este condamnat penal, în primă instanţă, fiind implicat într-un dosar de mită. „Segmentul Iaşi – Ungheni a dispărut, iar partea de la Iaşi la Târgu Neamţ vor să o îngroape”, au declarat reprezentanţii celor două asociaţii ieşene.

„Totul e la ordin politic, la ordinul lui Dragnea. Ignoră cu totul Moldova şi pe cei patru milioane de locuitori ai ei”, a spus Cătălin Urtoi, reprezentantul Asociaţiei „Împreună pentru A8”.

Ministrul Transporturilor le-a spus celor din delegaţia pro-autostradă că Bogdan Balanişcu este persoana desemnată de Maricel Popa, preşedintele CJ Iaşi, să asigure legătura pe acest proiect între administraţia judeţului Iaşi şi autorităţile de la Bucureşti. Bogdan Balanişcu este consilier la Ministerul Transporturilor din martie 2018. Anterior a candidat fără succes la conducerea Aeroportului Iaşi. „Domnul Balanişcu să prezinte public un raport cu activitatea sa în legătură cu proiectul A8 în cele şase luni de când a fost numit consilier al ministrului Transporturilor. De ce nu a luat legătura cu noi în tot acest timp?”, a declarat Cătălin Urtoi.

 

Banii europeni refuzaţi de România

 

Recent, comisarul european pentru pentru Politici Regionale, Corina Creţu, a susţinut într-un interviu că reprezentaţii Bruxelles-ul au vrut să-şi asume proiectul autostrăzii dintre Moldova şi Ardeal, dar actualul Guvern a impus varianta unui parteneriat-public privat. Oficialul a mai afirmat şi că trecerea de la finanţarea prin fonduri europene a Autostrăzii Montana (Târgu Mureş – Iaşi) la formula parteneriatului public-privat reprezintă o deprioritizare a proiectului. „Noi ne-am oferit, la Comisie, să finanţăm studiul de fezabilitate, iar construcţia să înceapă în 2021. Noi, la Comisie, nu suntem confortabili cu un alt mod de finanţare, pentru că s-a realizat master planul de transport, unde există printre priorităţi această autostradă”, a afirmat Corina Creţu. Aceasta a ţinut să precizeze că „este dreptul suveran al oricărei ţări să realizeze în ce mod doreşte, Comisia nu este confortabilă cu această abordare, pentru că din punctul nostru de vedere, aceasta înseamnă o deprioritizare a investiţiei”.

Corina Creţu a precizat că reducerea decalajelor din punctul de vedere al infrastructurii dintre zona de est a Europei şi cea de vest reprezintă un obiectiv primordial al Consiliului Europei. „Trebuie să avem în vedere decalajele care există între Est şi Vest. De pildă, ştiţi foarte bine ca în domeniul transporturilor, dacă vorbim de aceeaşi distanţă, timpul este dublu în Europa Centrală şi de Est faţă de Europa de Vest”, a declarat Corina Creţu.

Deja ai votat!