spot_img
vineri, aprilie 26, 2024
AcasăEconomicLohn-ul din confecții moare încet, dar sigur

Lohn-ul din confecții moare încet, dar sigur

Industria confecțiilor este pe cale de dispariție în județul Botoșani, creșterea salariului minim și al tarifelor la utilități sabotând din plin lohn-ul, chiar și la companiile mari, care lucrau cu case de modă recunoscute pe plan mondial, precum Prada sau Maison Margiela.

În urmă cu două săptămâni, Jatex și secția de confecții din Dorohoi a unei firme din Suceava și-au închis porțile, lăsând peste o sută de oameni fără locuri de muncă în prag de iarnă. Cauza, prețurile operațiunilor cerute de români era prea mare față de oferta făcută de firmele străine, care preferă să lucreze cu firme similare din Africa Centrală sau Asia de Sud-Est, unde costurile cu forța de muncă sunt mult mai mici.

În scurt timp, cel mai târziu la începutul anului viitor, se va pune lacătul și pe una dintre cele mai mari și mai vechi fabrici de confecții din România. Este vorba de Rapsodia Conf, controlată de omul de afaceri Mihai Tincu. „La ora actuală, România este în altă lume față de acum 10 ani sau față de lohn-ul pe care-l știați acum 10 ani sau acum 20 sau 30 de ani. În România, nu mai lucrează un milion de oameni în confecții, ci lucrează 200 de mii și numărul e în scădere… În România, utilitățile sunt mai scumpe decât în Occident. Deci, România este în reașezare și schimbare economică și asta nu se mai poate face cu lohn-ul. Intrarea în rândul țărilor UE din punct de vedere al salariului, că asta de fapt interesează pe toată lumea, se poate face prin alte industrii sau alte activități, IT-ul care este în plină dezvoltare. Confecțiile au un viitor pe niște nișe”, a recunoscut omul de afaceri social-democrat.

Recent, acesta a ajuns la un acord cu grupul german Schwarz pentru cedarea clădirilor din centrul orașului către retailerul Lidl la un preț, potrivit profit.ro, de 2,2 milioane euro. Omul de afaceri a admis posibila tranzacție, dar a afirmat că va face public datele comerciale într-o conferință de presă ulterioară. „În fabrica asta au lucrat cândva 3.000 de oameni în două schimburi. Suprafața construită și desfășurată a fabricii este de vreo 15.000 de metri pătrați. Este complicat să întreții astăzi o asemenea clădire cu 180 de oameni. E o chestiune economică, normală, firească și, în final, potrivită pentru toată lumea. Se relochează producția de la mine în alte locuri din oraș. Ce lucrez eu acum, pentru cele mai bune firme din lume, care plătesc cel mai bine, rămâne tot în oraș. Și oamenii care lucrează la mine rămân tot în oraș”, a mai spus Tincu.

În locul fabricii din centrul orașului, ce a împlinit în acest an 71 de ani de existență, se va dezvolta o galerie comercial, care va cuprinde și un hypermarket Lidl și o parcare de cel puțin 200 locuri. „Mie îmi pare rău că nu mai continui povestea aceasta, dar toate lucrurile au un început și un sfârșit. Închid frumos, producția rămâne aici, oameni rămân aici, lucrează acolo și acolo și aici se face ceva frumos. Nu rămâne bătut de vânt ca la Electrocontact”, a mai spus Tincu.
Germanii doreau să preia și colțul de jos al vechilor clădiri de pe strada Săvenilor, în care funcționează un bar și sediul organizației municipale a PSD, dar s-au izbit de pretențiile financiare ale proprietarilor barului.
„A fost o discuție, mai mult o tatonare, dar nu s-a făcut nicio ofertă concretă”, a declarat fiul proprietarilor barului, care a refuzat să dezvăluie pretențiile financiare pe care familia sa le-a ridicat.

Tranzacție condiționată de votul consilierilor județeni

Tranzacția dintre Lidl și Mihai Tincu este condiționată de obținerea avizelor de către germani pentru galeria pe care vor să o ridice de la zero pe locul vechii fabrici. Omul de afaceri, care este și consilier local, speră ca toată tranzacția să se încheie până cel mai târziu prima jumătate a lunii ianuarie. „Avizele vor trece prin Consiliul Local, dacă or să le aprobe. Dacă nu, nu. Pot să mă lucreze politic. O dată, de două ori. Proiectul nu-l fac eu. Ce urmează e absolut un mizilic și ar trebui să fie în interesul oamenilor”, a concluzionat Mihai Tincu.

Rapsodia Conf a trecut pe pierderi

Ultimele date financiare relevă că Rapsodia Conf a avut anul trecut afaceri de 7,2 milioane lei și a intrat pe pierderi cu 612.150 lei, după un câștig net de 32.568 lei în 2017.

De partea cealaltă, Lidl este unul dintre cele mai mari lanțuri de magazine din Europa, activând în 27 de țări europene și având peste 140 de centre logistice ce asigură aprovizionarea a aproximativ 10.000 de magazine. Cu mai mult de 215.000 de angajați, Lidl se numără printre primii 10 comercianți de produse alimentare la nivel mondial. Lidl a intrat pe piața locală în 2010, când a preluat de la grupul Tengelmann cele aproximativ 100 de magazine de discount Plus. Retailerul este parte a grupului german Schwarz, care mai deține în România rețeaua de hipermarketuri Kaufland, liderul pieței locale de retail. În România, Lidl are peste 240 de magazine și patru centre logistice. Anul trecut, Lidl a avut în România afaceri de 7,7 miliarde lei și un profit net de 412,2 milioane lei, cele mai mari cifre de la intrarea pe piața locală.

În prezent, Lidl construiește un nou magazin în Botoșani, vis-à-vis de sediul ISU, pe strada Ștefan cel Mare.

Deja ai votat!
Botoșani
ploaie ușoară
8.9 ° C
8.9 °
7.1 °
97 %
0.9kmh
100 %
vin
15 °
sâm
18 °
Dum
20 °
lun
20 °
mar
21 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

Dintre toți politicienii de top ai României de azi, Marcel Ciolacu este, fără îndoială, un personaj aparte care a înțeles cel mai bine ce...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...