Oportunitate de finanțare europeană a Autostrăzii „Unirii”

0

Criza provocată de pandemia de Covid-19 constituie o oportunitate pentru autoritățile românești de a relansa construcția Autostrăzii „Unirii” pe fonduri europene. Autoritățile de la București trebuie să trimită cât mai repede la Comisia Europeană un grafic de lucru și o cerere de finanțate pe POIM 2014-2020.

Europa va fi greu lovită din punct de vedere economic, iar oficialii de la Bruxelles vor trebui să găsească soluții rapide și inedite pentru relansare. Ca în orice criză investițiile în infrastructură sunt o șansă uriașă de creștere și de revenire rapidă, astfel că oficialii europeni vor fi dispuși să finanțeze proiecte mature, precum Autostrada „Unirii” (A8). Acest lucru a fost confirmat și de o postare a vicepreședintelui Asociație „Împreună pentru A8” și fost consilier onorific al ministrului Transporturilor, Cătălin Urtoi. Aceasta a relatat că a luat legătura cu oficialii Jaspers (n.r. – Joint Assistance to Support Projects in European Regions), care asigură asistența pentru marile proiecte cu finanțare europeană, iar aceștia i-au transmis că așteaptă din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) „un grafic de lucrări”. „Sper să se miște mai repede, deoarece a intervenit și această deschidere a Comisiei Europene pentru proiectele mature, iar A8 este un proiect important pentru Comisie”, este mesajul pe care l-a primit Urtoi, împreună cu asigurarea că Bruxelles-ul va putea asigura o finanțare consistentă pe acest proiect pentru a se putea avansa cu execuția. „Sunt convinsă de acest lucru, dar totul depinde de Guvernul României”, i-ar mai fi transmis oficialul Jaspers.

Conducere nouă la CNAIR

În urmă cu o lună, la conducerea CNAIR a fost instalată, pentru o perioadă de patru luni, Mariana Ioniță, care deținea anterior funcția de director al Direcția Reglemetări Tehnice și Autorizații de Construire în cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor. Încă de la început aceasta a declarat că infrastructura din regiunea Moldovei va fi prioritară pentru ea. Întâmplător sau nu, odată cu venirea ei la conducere s-a finalizat și licitația pentru sectorul de drum național Botoșani – Târgu Frumos, care era în evaluare de la începutul verii trecute.

În cadrul CNAIR s-a înființat o unitate de implementare a proiectelor dedicată autostrăzii A8. De asemenea, s-a renunțat la realizarea ei prin parteneriat public privat, așa cum dorea guvernarea PSD, și se încearcă finanțarea din fonduri publice și europene.

Orizont îndepărtat de timp pentru realizarea A8

Fostul consilier al ministrului Transporturilor avansa recent ca termen pentru finalizarea A8 anii 2028-2030, dar afirma că pentru a fi posibil acest lucru trebuie obținute cât mai repede acordurile de mediu și să se asigurare finanțarea. Astfel, Cătălin Urtoi susține că fără realizarea unui studiu de fezabilitate și un acord de mediu pentru tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț până pe 25 ianuarie 2021 va fi foarte greu, dacă nu imposibil, ca acest sector de autostradă să se termine într-un termen rezonabil. De asemenea, acesta consideră că proiectul ar trebui bugetat anul viitor și că ar trebui să se finalizeze cât mai repede scrisoarea de intenție pentru Cererea de Finanțare pe POIM 2014-2020 pentru studiul de fezabilitate și proiectul aferent tronsonul Târgu Neamț – Lețcani – Vânători pentru ca acesta să intre în execuție cel mai târziu în 2023.

Termene amânate de la un an la altul

Termenele privind construcția Autostrăzii Unirii sunt amânate de la an la an, chiar legea adoptată la finalul anului 2018, prevede ca aceasta să fie gata până în noiembrie 2022. Astfel, anul trecut, fostul premier Viorica Dăncilă a dublat termenul de finalizare al acesteia, anunțând ca un orizont de timp anul 2026. Acum, ministrul liberal al Transporturilor, Lucian Bode vorbește de anul 2027, iar asociațiile civice din Moldova avansează ca data optimistă anii 2028-2030.

+12 -0
se încarcă...