miercuri, mai 22, 2024
AcasăEditorialSloganuri de campanie -  Ciprian MITOCEANU, scriitor

Sloganuri de campanie –  Ciprian MITOCEANU, scriitor

A început şi campania electorală pentru alegerile prezidenţiale, o campanie cumva altfel faţă de ceea ce am fost obişnuiţi până acum. Asta poate şi din pricina faptului că numele câştigătorului e deja cunoscut; în ciuda faptului că a avut un mandat cât se poate de anost şi nociv pentru România, actualul rezident de la Cotroceni are toate şansele să repete figura de acum cinci ani. Şi nu pentru că ar merita, ci pentru că adversarii politici nu au reuşit să-i găsească un oponent capabil să-l detroneze pe neamţul scriitor. Şi călător, să nu uităm; că în timpul mandatului a călătorit prin lume mai ceva decât au făcut-o, la vremea lor, Ceauşescu şi Constantinescu. Cine ştie, poate omul adună material documentar pentru următoarea carte, care foarte probabil se va numi „Pas cu pas în jurul lumii” sau „Ocolul Pământului într-un mandat”.

Practic, Iohannis va câştiga alegerile nu pentru că merită, ci pentru că, dacă e scos la comparaţie cu adversarii, iese în avantaj. Aşa, fără să facă nimic, după un mandat în care nu a strălucit. Păi dacă nu e de unde, ne mulţumim cu ceea ce avem.

Poate din cauză că rezultatele sunt cunoscute – există, desigur, şi posibilitatea unei surprize, dar cam greu – campania electorală pare să fie dusă în silă; bătălia e dusă doar pentu că trebuie purtată şi, desigur, pentru că fericiţii care sar peste 3% pot deconta în neştire zeci de milioane. Singurii care par cu adevărat implicaţi în promovarea candidatului sunt cei de la PSD. Au împânzit ţara cu afişe şi banere, fac deplasări în teritoriu şi cer mobilizare pe toate fronturile. Abordarea Vioricăi Dăncilă e diferită de a foştilor colegi de partid care au reuşit să piardă lupta pentru Cotroceni. Dăncilă a evitat să se afişeze prea mult în oraşele mari. Cine şi-a imaginat că un candidat la Preşedinţia României o să-şi facă reclamă în persoană pe la Săveni? Evident, Dăncilă nu are niciun cuvânt de spus, ea execută ceea ce i se ordonă. Cu sforarii de acum pare mult mai relaxată, se poticneşte mai puţin şi e capabilă să-şi dea seama când comite o gafă. Culmea, că se pricepe să şi corecteze porumbeii, nu doar să-i emită.

Dar, cum spuneam, campania arată ca şi cum e făcută doar pentru că trebuie făcută, nu pentru că cineva, în afară de Iohannis, şi-ar fi pus în cap să şi câştige. Şi asta se vede în sloganurile alese pentru a atrage voturile românilor.

Preşedintele scriitor vrea un nou mandat „Pentru O Românie Normală”. Nu ştiu cine i l-o fi compus, dar omul are ceva obsesii. Abreviaţi sloganul şi vedeţi ce iese. Mai trebuia ceva cu „O” la final şi era treabă completă. Dar, vorba unei campanii de informare, lasă, bre, că merge şi aşa. Chiar merge.

Dăncilă a început cu „Un preşedinte muncitor şi implicat”, fără nicio aluzie la capacităţile intelectuale. A virat apoi la „Alături de fiecare român” iar pe moment cel mai vizibil este „Luptăm pentru fiecare român!”. De toate pentru toţi sau, să păstrăm tonul, de toate pentru fiecare român. Sloganuri ceva mai bine alese, dar, cu toate acestea, în sondaje Dăncilă a reuşit să adune cam jumătate din procentele pe care le are partidul care o doreşte preşedinte.

Paleologu se vrea simpatic. Sau a fost sfătuit prost de fostul preşedinte Băsescu; cine ştie? El merge cu „Suntem deştepţi, dar mulţi”.  Omul ignoră că mult mai cunoscut este sloganul făcut celebru de Alexandru Lăpuşneanu pus la cale de Costache Negruzzi. Ăla cu „proşti, dar mulţi”. Şi să nu uităm verii mai puţini celebri: „mulţi, dar proşti” lansat de Iliescu şi „şi mulţi, şi proşti” emanat din gândirea lui Silviu Brucan. Mai lipsea asta cu „Suntem deştepţi, dar mulţi”. E drept că omul a mai spus ceva despre educaţie, dar respectivul slogan nu a prins nici măcar atât. Cel prezent pe afişele electorale are măcar şansa de a face istorie în antologia umorului românesc.

Ramona Ioana Bruynseels loveşte simplu: „Stop abuzurilor”, un slogan mult mai uşor de reţinut decât numele de familie al candidatei, dar care nu impresionează pe nimeni. Două cuvinte acolo. Şi ceva precizări legate de privilegii şi imunitate. Mai puţin impresionant chiar decât Alexandru Cumpănaşu. Care vine cu „Ori noi, ori ei”. Pariu că o să fie alţii?

Retrasul din cursă pe motiv de lipsă semnături, Liviu Pleşoianu, a plătit degeaba sloganul. Cum să ataci Preşedinţia cu „Fie să fim”? Se pare că nu a fost…

Prea puţină inspiraţie, prea puţină materie cenuşie consumată cu ocazia prezentei campanii. Acţiunile multora dintre candidaţi arată mai mult a act de prezenţă decât a implicare serioasă. Să fie acolo, pe afişier; restul nu mai contează.

 

 

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
Botoșani
cer acoperit de nori
16.5 ° C
16.7 °
14.9 °
54 %
2.7kmh
93 %
mie
24 °
joi
25 °
vin
26 °
sâm
22 °
Dum
21 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Când te gândești la Cel de Sus şi aștepți să se gândească și El la tine măcar în campania electorală.

EDITORIAL

Știți treaba aia cu „ai grijă ce-ți dorești că s-ar putea să ți se întâmple”? Ei bine, după ani întregi în care am tot...

EPIGRAMA ZILEI

Stătea pe un șezlong, la soare, În slip și fără sutien Și-avea un bust atât de mare Că da pe-afară din ... catren! -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...