miercuri, mai 8, 2024
AcasăEditorialDrumurile noastre, toate… - Dumitru MONACU, scriitor

Drumurile noastre, toate… – Dumitru MONACU, scriitor

Mai mulți președinți de consilii județene s-au declarat profund nemulțumiți de bugetul preconizat pe anul viitor, în condițiile în care cheltuielile de funcționare au crescut din cauza măririi prețurilor. „Noi ne așteptam la o creștere de cel puțin 20% a bugetului și primim o diminuare de vreo 600 de milioane de lei, asta în condițiile în care Guvernul anunță o inflație de 8% dar INS spune că, pentru anul 2023, se previzionează o inflație de 15%. Consiliile județene vor fi în situația în care banii se vor cheltui pe salarii și pe întreținere, marea majoritate mergând spre direcțiile de asistență socială, persoane cu handicap, protecția copilului și bani pentru proiecte de infrastructură. Pentru cofinanțare a proiectelor europene, vor fi diminuați cel puțin cu 20%” – a declarat directorul general al Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene, Sorin Munteanu. În aceste condiții, noi botoșănenii vom fi cu iguranță afectați până în rărunchi, din mai multe motive. Primul la care o să mă refer constă în faptul că la nivel național suntem priviți ca un fel România și Bulgaria în UE, adică dacă o să rămână un coltuc de pâine pe masa guvernării, atunci vom primi și noi câteva firimituri.
Apoi, cele câteva investiții aflate în derulare din zona infrastructurii rutiere, pe lângă faptul că înghit cam un milion de euro pe kilometru, vor fi grav afectate din cauza creșterilor uluitoare de prețuri la materialele de construcții, unele dintre ele crăpând efectiv și la modul figurat. Și dacă am amintit de calitatea subțire a lucrărilor la drumurile din județ, sunt convins că pe niciun botoșănean nu îl interesează cauzele, ci efectele lucrărilor de mântuială pe care le vor simți ani buni de acum încolo. Pentru că lipsa de profesionalism a constructorilor, graba electorală a președintei Federovici sau restanțele financiare consemnate în dreptul unor lucrări efectuate au toate niște numitori comuni deja consacrați pe piața politică din România și anume: amatorismul, heirupismul și neștiința. Nivelul scăzut al calității drumurilor aflate în construcție nu ar trebui să ne îngrijoreze prea mult atâta timp cât lucrările nu au fost recepționate. Pot apărea tot felul de vicii și erori de construcție, una dintre problemele majore fiind identificarea și rectificarea lor. Dar cel mai important aspect în cazul drumurilor ar trebui să fie termenul de garanție acordat de către constructor, termen care, după umila mea părere, ar trebui să se învârtă prin jurul duratei de zece ani. Ca argument la un așa termen aduc în discuție șoseaua Botoșani-Suceava, construită de specialistul numărul unu din țară, Umbrărescu. Sunt aproape zece ani de când a fost construit acest drum și nu s-au consemnat nici surpări, nici crăpături, nici exfolieri ale asfaltului, deși valorile nivelului de trafic se situează la niște cote extrem de ridicate între cele două reședințe de județ. Dacă ar fi după mine, l-aș pune pe Umbrărescu director general pe viață la secțiunea drumuri și autostrăzi din CNAIR! Din păcate, apucăturile noastre balcanice care au în prim plan peșcheșul, bacșișul sau mai tehnic spus, zeciuiala, l-au blocat de multe ori pe profesionistul de care aminteam în tentativele lui de a câștiga licitații cu final fixat prin sedii de partid. Ce se va întâmpla la anul cu șantierele deschise prin județ nu este greu de imaginat. Se va lucra în ritmul melcului, pentru că într-un astfel de ritm vor intra banii, dacă vor intra. De-abia în 2024, an electoral, vor începe anumite mișcări pe șantiere pentru ca la data votului reprezentanții politici ai grupurilor de interese numai și numai financiare să poată expune fotografiile făcute în șantier, cu casca pe cap, prostind astfel încă o dată un electorat buimac și fără busolă. Cât despre prețurile practicate de către drumari, cred că s-a sărit nu numai calul ci și căruța, un milion de euro fiind peste un an o sumă total neatrăgătoare pentru constructori întrucât nu numai prețurile materialelor a explodat ci și cel al … parandărătului! Parafrazându-l pe regretatul Dan Spătaru, putem cânta liniștiți celebra-i melodie cu mici modificări de text cam așa:
„Drumurile noastre toate / Ar putea fi asfaltate / Doar cu un purcoi de bani / La anul și la mulți ani!”

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
15.6 ° C
17.2 °
15.5 °
56 %
2.3kmh
100 %
mie
15 °
joi
16 °
vin
19 °
sâm
17 °
Dum
17 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

S-a înghesuit lumea la stadion la ultimul meci. Să sperăm că o să mai avem la ce ne înghesui.

EDITORIAL

…îl semnează recent unul dintre botoșănenii ce n-au încetat să caute, să cerceteze, să găsească, să îmbogățească amintirea mereu neodihnită a Luceafărului. Acesta se...

EPIGRAMA ZILEI

Norodul fiind absent, Tagma hulită de tine Are conturile pline Și-o găsești în ... Parlament!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...