vineri, martie 29, 2024
AcasăInterviuALEŞII BOTOŞANIULUI - „Important este să faci, nu să fugi de răspundere”

ALEŞII BOTOŞANIULUI – „Important este să faci, nu să fugi de răspundere”

Cătălin Flutur, primar al Botoşaniului timp de trei mandate, susţine că din cauza unor ambiţii politice s-a întârziat inaugurarea Parcului Cornişa, s-a blocat reabilitarea Teatrului, oraşul nu are stadion nou, iar renunţarea la tramvaie este şi ea o greşeală.

Reporter: – Pentru început, se discutăm despre renunţarea la finanţarea europeană vizând reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul. 

Cătălin Flutur: – Consider că este o mare greşeală. În momentul în care cineva îţi pune în palmă 80 de milioane de euro, pentru care s-a muncit, nu ai dreptul să le refuzi. Noi doream să înlocuim calea de rulare a tramvaiului, să modificăm depoul, să schimbăm staţiile şi ne trebuiau şi tramvaie, şi atunci municipalităţi din România au constatat că nu ne-am fi încadrat în bani pentru a face şi achiziţie de tramvaie. Atunci, statul român şi-a asumat să facă achiziţia de tramvaie direct prin Ministerul Dezvoltării, un mare avantaj pentru noi. Noi veneam doar cu o mică parte de cofinanţare şi cu acorduri. De asta spun că este un proiect de 80 de milioane de euro pe care cineva ţi-i pune în palmă şi spune „mergeţi înainte”.

– Nu ar fi prima dată când la nivelul primăriei nu se pot cheltui bani europeni.

– Da, ne blocăm în lucruri mici. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în perioada 2012 – 2016, să ne amintim de proiectul cu Teatrul „Eminescu”. Atunci, din lipsă de viziune şi de răspundere, am pierdut banii. Dacă cineva ne dă 80 de milioane de euro, chiar dacă ar trebui să punem 10 milioane de euro, ce alegem? În momentul de faţă, pe nişte calcule false, pe nişte ambiţii de a nu cheltui, vezi Doamne, nişte bani de la bugetul local, pentru a rezolva ceva dintr-o eventuală promisiune electorală, spunem nu facem împrumut să punem noi 10 milioane de euro şi optăm pentru altceva. Dacă astăzi optăm pentru autobuze electrice, noi suntem descoperiţi. Nimeni nu ne va da bani pentru autobuze electrice, pentru că nu avem documentul programatic, care înseamnă Planul de Mobilitate Urbană Durabilă.

– Dar s-a anunţat că se reactualizează.

– Am aflat cu stupoare că se reactualizează acel PMUD, dar eu nu am văzut cheltuiala nici în buget şi nici nu am aprobat o sumă în şedinţa de Consiliu Local. Ideea este că dăm cu piciorul la 80 de milioane de euro. Pentru oraşul nostru înseamnă foarte mulţi bani, bani pe care nu o să-i mai vedem niciodată de la organismele europene. Chiar dacă noi ar fi trebuit să punem o contribuţie de 10-12 milioane de euro, îi puteam împrumuta, pentru că noi avem un grad de îndatorare foarte mic. Am mai împrumutat în 2007, 2008. Banii pe care i-am împrumutat atunci când eram primar au fost puşi în operă. Toate acele credite sunt finalizate demult, fără să majorăm taxele şi impozitele, au mers de la sine. Nu am înţeles de ce am mai făcut un credit de mai bine de 10 milioane de euro în perioada domnului Portariuc, în fine, şi alea sunt plătite aproape jumătate din ele.

– Tot dumneavoastră aţi făcut refinanţare.

– Da. Acum dacă foloseam această finanţare europeană şi aveam tramvai în Botoşani ce se întâmpla? Este neputinţă, orice am spune. S-a spus că o să fie întrebaţi botoşănenii. Nu numai că nu s-a făcut o consultare a botoşănenilor, dar nu poţi să vii după aproape un an şi să spui „renunţăm”. Botoşănenii spun „dacă tot ne vin nişte bani gratis, de ce să nu facem transportul cu tramvaiul?”. Acum este o schimbare de soluţie care nu ştim când se va face, cum se va face şi nu ştim cum se va rezolva problema.

– Unele persoane spun că o să fie haos pe străzi după demararea lucrărilor.

– Haos pe străzi va fi oricum. Liniile de tramvai oricum vor trebui scoase. În anul 2010 am avut două proiecte europene, unul cu inelul principal de străzi şi unul era cu şoselele principale. Atunci s-au făcut intrările dinspre Iaşi, Suceava şi ne-am blocat la un moment dat exact cu intrarea dinspre Dorohoi, a fost greu, s-a circulat greu, doi ani şi ceva până s-a tasat terenul, dar am făcut. Important este să faci, nu să fugi de răspundere. Mai mult decât atât, vă garantez că aceste lucrări de scoatere a liniilor de tramvai şi readucere a carosabilului la forma iniţială, plus dezafectarea refugiilor de tramvai, toate aceste lucrări la un loc costă mai mult decât contribuţia primăriei la acest proiect. Şi atunci unde am câştigat? Trebuia să punem 60 de milioane de lei, acum o să punem mai mulţi bani ca să scoatem liniile de tramvai şi să refacem infrastructura pe 17 kilometri. Ideea este că dăm cu piciorul la bani europeni, motivând că sunt probleme că au crescut preţurile la materiale, cu forţa de muncă, de acord, dar oare numai la Botoşani au crescut preţurile? Eu încă nu ştiu pe nimeni normal la cap care să renunţe la un proiect de 80 de milioane de euro pentru că aşa vrea persoana respectivă şi pentru că ce s-a întâmplat înainte era făcut de altcineva. Renunţând la banii europeni facem o mare defavoare şi organismelor intermediare, Agenţia de Dezvoltare Regională Nord – Est, Ministerul Dezvoltării. Ni se dau bani, muncim să-i aducem şi la un moment dat vine cineva şi spune „eu nu am nevoie de ei”, crezând că nefolosind banii aceia şi nepunând bani de la bugetul local, ar asfalta trei-patru străzi lăturalnice.

– Dar au fost asfaltate străzi şi în mandatele dumneavoastră.

– O să vă dau lista cu 42 de străzi asfaltate în mandatele în care am fost primar, dar noi trebuia să mergem pe o dezvoltare integrată a municipiului. Povestea asta, la periferie ca în centru, din păcate, a pornit tot din centru. Eu nu înţeleg de ce tot trotuarele din zona centrală sunt reabilitate. Au scos pavele care nu aveau nimic şi s-au pus pavele 3D şi în general cam pe aici se lucrează, o să ajungem cu lucrările la periferie mai încolo.

– Să revenim la alt proiect care bate pasul pe loc, Teatrul „Eminescu”.

– La teatru, lipsa de curaj la un moment dat ne-a făcut să pierdem o finanţare. Şi spun lipsă de curaj pentru că au apărut nişte probleme la partea de consolidare şi s-a spus că trebuie în plus  1,8 milioane de euro. De fapt, după ce am făcut studii normale şi hârtii normale, consolidarea teatrului s-a dus undeva la 480.000 de euro, nu 1,8 milioane de euro. Dacă cei care conduceau primăria atunci acceptau să pună de la bugetul local 480.000 de euro, lucrările erau finalizate. Aşa ne-am trezit că am pierdut finanţarea europeană şi a trebuit să luptăm vreo doi-trei ani să o reobţinem. Acum va trebui să punem în plus vreo nouă milioane de euro, ca să finalizăm această lucrare. Teatrul nu poate fi finalizat până la fatidica dată de decembrie 2023 şi sigur va fi fazat.

– Cum explicaţi problemele de la licitaţiile importante?

– Este simplu. Dacă nu vede suma asigurată, niciun agent economic nu intră în licitaţie cu inima deschisă şi cu o ofertă clară. Dacă voiam să fac împrumut pentru teatru în 2020, era clar că nu trecea de majoritatea din CL. Dar în ianuarie 2021, trebuia să facem un împrumut şi le spuneam ofertanţilor că avem banii. Nimeni nu vine să lucreze pe datorie şi mai ales într-un climat de nesiguranţă totală, când cresc preţurile de la o zi la alta. Am făcut sute de licitaţii, nu am pierdut niciuna, chiar dacă am fost de foarte multe ori blocaţi şi repetam de cinci – şase ori o licitaţie. Dacă mă întrebaţi în ianuarie 2021, spuneam „e o echipă nouă, gândeşte altfel, a făcut multe înlocuiri de persoane, poate vin oameni pricepuţi”. Dar la un an şi jumătate îmi este foarte greu să mai accept această situaţie.

– Acum vi se reproşează unele întârzieri.

– A, da, bun, sunt învăţat. Vă garantez, dacă în 2012 rămâneam la primărie, Parcul Cornişa şi Teatrul „Eminescu” erau gata mai demult. Cum vă garantez că dacă aveam majoritate în CL, făceam mult mai multe lucruri. La proiectul cu tramvaiul am pierdut doi ani pe lucruri politice, să nu se întâmple ceva în mandatul primarului Flutur, ca să nu mai obţină un mandat. Un fost coleg de partid de-al lor a spus că se putea face stadionul, însă s-au blocat hârtiile, spunând că dacă Flutur face şi stadionul, rămâne în continuare primar. Dacă s-a blocat acel proiect, nu e clar că s-au blocat şi alte proiecte? Acum am zis că nu mai tac. Am avut 46 de proiecte cu o valoare 112 milioane de euro, finanţări semnate, proiectele trecute. Actualul plan de mobilitate s-a aprobat în 2014, când primar era Ovidiu Portariuc, când viceprimar era Cosmin Andrei. De atunci au fost 28 de hotărâri de consiliu prin care s-a tot aprobat în unanimitate să facem acest proiect cu tramvaiul. Ca să aflu după un an şi jumătate de când e domnul Andrei primar că l-am adus târziu. Din anul 2012, în afară de perioada iunie-septembrie 2020, când a fost doamna consilier Roşu alături de noi, noi nu am mai avut majoritate în CL, în ceea ce priveşte partidul pe care-l reprezint, sau dreapta.

– Cum se votează în CL?

– De fiecare dată am tras semnal de alarmă, am spus „domnilor consilieri de la PSD, aici e lege”. Sunt obligaţi să voteze. Întrebaţi-i pe consilierii PSD care nu mai sunt acum în CL şi care spun „ne întâlneam cu 20 de minute înainte de şedinţă şi ne spuneau, dacă nu votaţi, vă dăm afară din CL”. Consider că e mai bine să fii demn şi cinstit undeva şi nu într-un consiliu care votează la comandă.

– I-aţi reproşat primarului Cosmin Andrei că nu se ocupă de proiecte importante, ci de răfuieli.

– Asta se vede de la o poştă. În toată perioada asta, care au fost proiectele puse în faţa CL spre aprobare, care să aducă bani în Botoşani? Portariuc a încheiat mandatul cu 1,8 milioane de euro aduse, fonduri europene. Acum am spus, hai să vedem cu ce proiecte măreţe vin. Eu ştiu unul singur care a căzut din faşă, cel cu pregătirea şcolilor în perioada Covid, cu table inteligente, laptopuri etc. Acel proiect a picat. Pentru 23 de şcoli erau lucrări de reabilitare pentru autorizaţie la incendiu, nu ştiu dacă am terminat trei sau patru. Acum o luăm de la capăt, este o perioadă frumoasă, mi-ar fi plăcut şi mie, dar ştiam să o folosesc. Acum, când municipiile au o alocare prestabilită, atât în PNRR, cât şi în PNI „Anghel Saligny”. Sunt alocări prestabilite, nu trebuie decât să venim cu idei de proiecte şi să scriem ceva. Eu sunt obişnuit să intru în competiţie, să mă lupt, să scriu proiecte, să aducem finanţări. Pe GAL, proiect semnat de mine, nu înţeleg de ce nu s-a întâmplat nimic un an şi jumătate. Atunci când am candidat, eu am spus că merg cu proiectele mele în continuare, Cosmin Andrei a venit de la Programul Firea şi continuând, cu tot felul de lucruri. Când noi am candidat nu se vorba de PNRR, de „Anghel Saligny”, acum spunem că rezolvăm problemele prin banii alocaţi prin cele două proiecte, asta este foarte simplu. Cosmin Andrei ar vrea să facă un împrumut să rezolve problema unor străzi de la periferie. Dar programul lui electoral în ce se traduce? Au pus membri în CA-uri, au numit directori. Nu ar fi o problemă dacă toţi ar fi oameni cu experienţă, însă nu putem să ne jucăm, să numim unele persoane care să înveţe la locul de muncă. Ei ştiu un singur lucru, dacă cineva i-a bătut vreodată în Botoşani, eu am fost acela. Dacă mă termină pe mine vreodată, după aceea se apucă de treabă în Botoşani. Ovidiu Portariuc a venit din neant, a fost consilier doar câteva luni, dar Cosmin Andrei a fost opt ani viceprimar şi are acum vreo 10 ani de când e în primărie. Deci nu poate spune că nu este la curent cu activitatea din primărie.

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
16 ° C
16.1 °
14.4 °
57 %
12.1kmh
62 %
vin
19 °
sâm
25 °
Dum
26 °
lun
27 °
mar
18 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Nici hoții nu-s dezamăgiți și rămâi și tu cu mașina întreagă.

EDITORIAL

În avalanșa de știri, săptămâna trecută una a trecut aproape neobservată. Este vorba de anunțul făcut de Doina Federovici, președinta consiliului județean, că nu...

EPIGRAMA ZILEI

Drag mi-a fost calul bălan Și pe badea în Merțan Drag mi-e badea și în car Dacă e ... milionar!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...