spot_img
luni, aprilie 29, 2024
AcasăPrima PaginăFacturile uriașe de la Modern Calor

Facturile uriașe de la Modern Calor

Clienţii Modern Calor plătesc în continuare facturi mult mai mari, deși societatea de termoficare este subvenționată din toate părțile.

Am întrebat cititorii „Monitorului de Botoșani” cât au fost facturile Modern Calor, pe luna decembrie. Am primit peste o mie de mesaje, mai toate de la clienți nemulțumiți de sumele mari pe care le au de achitat în urma serviciilor societăţii locale.

„408 lei, apartament cu două camere, o cunoştinţă a plătit în altă zonă 200 şi ceva de lei”, „443 de lei, apartament cu două camere”, „s-au mărit nejustificat faţă de iarna trecută sau acum două ierni – 544 de lei, anul acesta trec pe centrală termică”, „300 de lei apartament trei camere, am înlemnit”, „416 lei, apartament cu două camere”, „504 lei, două camere”, „două camere cu repartitoare – 514 lei”, „500 de lei două camere”, „460 de lei două camere”, sunt doar câteva din mesajele primite.

Diferenţe de neînţeles

Primul aspect care iese în evidență este diferența extrem de mare între facturi pentru același tip de apartament. La apartamente cu două camere, de exemplu, valoarea facturii pe decembrie variază de la 96 de lei la 517 lei.

În calculul facturii intră diverși factori. Unul ar fi suprafața apartamentului ori suprafața radiantă, însă blocurile comuniste din Botoșani sunt cam la fel, nu de aici apar diferențele.

Mai există diferențe date de aparatele de măsură din apartamente, acele repartitoare. Practic, citirea se face la gigacalorimetrul de la intrarea în bloc, apoi consumul se repartizează la abonați în funcție de repartitoare. În concluzie, consumul se împarte în funcție de repartitoare, dar se împart și pierderile. Asta în cazul în care toată lumea are repartitoare. Altfel, cel care nu are, plătește toate pierderile. Care sunt uriașe la subsolurile de bloc cu probleme.

Subsolurile inundate aruncă în aer costurile

Practic, la mai toate adresele cu facturi mari pe care le-am verificat subsolul blocului era inundat. Reprezentanții Modern Calor se spală pe mâini și spun că subsolul aparține locatarilor, ei nu intră acolo și fac citirea doar la aparatul de măsură de la intrarea în bloc. De altfel, citirea gigacalorimetrelor nici nu este făcută de angajații regiei, serviciul este externalizat către două firme private.

„Toate instalaţiile interioare sunt proprietatea cetăţenilor. Nu este obligaţia noastră să mergem în apartamente şi nici în subsolul blocurilor”, declară directorul Bogdan Varasciuc.

Primăria are un birou de legătură cu asociațiile de locatari. Care asociații sunt obligate prin lege să păstreze în bună stare clădirile pe care le administrează. Iar Modern Calor este o societate a Consiliului Local, adică a tuturor cetățenilor din Botoșani.

În aceste condiții, e foarte ușor de pus în practică un program de reparare a subsolurilor de bloc, de către Modern Calor cu utilaje și specialiști, operațiune achitată prin asociații. Cu factura de cinci sute de lei, pe o singură lună, un abonat Modern Calor ar plăti reparațiile de la subsol pentru a plăti apoi 96 de lei lunar tot restul iernii.

Dar asta e calea complicată. Calea simplă este să bagi abonaților pe gât pierderile pentru a factura și încasa cât mai mult. Și nu există, nici măcar la nivel de intenție, o idee de schimbare a acestui mod de lucru, nici la nivelul primăriei, nici la nivel de conducere a Modern Calor. De fapt, subsolurile inundate sunt motiv de bucurie, pentru că se pot emite facturi uriașe.

„Facturile sunt decente”

Conducerea Modern Calor este de părere, însă, că nu are facturi mari. „Nejustificat de mari este un termen exagerat. Există minime şi maxime. Dar 90% din facturile emise sunt decente, se încadrează în mediile publicate lunar. Cele mai mari facturi sunt înregistrate unde au rămas puţine apartamente racordate la sistemul centralizat, clienţi care stau la parter sau etajul IV sau nu au repartitoare, în imobile cu repartitoare”, spune Bogdan Varasciuc, director general al Modern Calor.

Însă printre clienţii nemulţumiţi de facturi sunt persoane care au montate deja repartitoare. Nu este de neglijat nici costul acestora – 120 de lei bucata, plus 80 de lei pe an pentru citirea lor, bani care se adaugă la facturi. Majoritatea clienților casnici ai Modern Calor sunt persoane cu venituri modeste, iar aceste costuri sunt însemnate.

Printre botoşănenii care au sunat la redacţie s-a aflat şi o pensionară care a spus că i s-a transmis de la societatea care face citirile de repartitoare în zona unde locuiește că nu are cum să-şi mai monteze repartitoare, deoarece mai sunt puţini clienţi pe scară la Modern Calor. În scara blocului mai sunt trei apartamente branşate la Modern Calor, iar subsolul e inundat. Factura pe decembrie a fost 470 lei. Probabil cu repartitoare ar fi fost evidențiate pe factură diferențele între consumul efectiv al abonatului și pierderile de la subsol, dar măsura tot rămâne complet ilegală.

200 de lei pe gigacalorie în decembrie

În luna decembrie, preţul local facturat populaţiei a fost de 200 de lei pe gigacalorie. Preţul total pe gigacalorie a fost de 615 de lei, diferenţa de 415 de lei fiind asigurată de la bugetul local.

Datele centralizate de conducerea Modern Calor arată că, în decembrie, valoarea medie a facturilor a fost de 146 de lei (garsonieră), 270 de lei (apartament cu două camere), 360 de lei (apartament cu trei camere) şi 400 de lei (apartament cu patru camere). Tot în decembrie, au primit ajutor pentru încălzire 1.505 beneficiari ai Modern Calor, 754 primind şi suplimentul acordat prin lege.

De la 1 ianuarie 2022, preţul total pe gigacalorie este de 540 de lei, sumă împărţită în mod egal de clienţii casnici şi municipalitate. Asta înseamnă că botoşănenii care au apartamentele racordate la sistemul centralizat vor plăti facturi şi mai mari.

Pentru comparație, pentru un apartament cu patru camere, centrală pe gaz și termostat fixat la 22,5 grade Celsius, factura unui abonat EON, pe decembrie, la gaz, a fost, în medie 280-300 lei. Acolo unde a fost cazul, abonații au primit și o compensare oferită de stat, în valoare de aproximativ 40 de lei.

Deci facturile rămân în continuare sensibil mai mici ca la Modern Calor, cu toate că Modern Calor primește subvenții uriașe, an de an, de cel puțin 25 de ani, sub diversele denumiri pe care le-a avut regia de-a lungul timpului. Așa că eficiența sistemului centralizat de încălzire din Botoșani continuă să rămână doar o poveste.

Subvenţie de 11 milioane de lei

La începutul anului trecut, se estima că subvenţia la termoficare asigurată de municipalitate va fi de şase milioane de lei, însă a ajuns la 11 milioane, pentru că a crescut preţul la gazele naturale.

„Prin hotărâre de guvern, s-au alocat fonduri către primării. A primit bani şi Primăria Botoşani, nu Modern Calor. Practic, din subvenţia de 11 milioane de lei, 6,3 milioane de lei au venit de la Bucureşti, diferenţa fiind de la bugetul local”, spune directorul Modern Calor.

În proiectul de buget pe anul 2022 este prinsă o subvenţie pe termoficare mai mare, de 7.962.000 de lei.

Ceea ce acordă statul posesorilor de centrale este o sumă mică, în comparaţie cu susţinerea financiară acordată operatorului local de furnizare a căldurii. Iar Modern Calor, care este subvenționată și de la bugetul local și de la cel național, continuă nici să nu viseze măcar să se apropie cu facturile de prețul achitat de un posesor de centrală de apartament.

Citirea contorilor s-a făcut din 2 ianuarie

Conducerea Modern Calor a mai spus că trebuie să avem în vedere faptul că citirea contorilor s-a făcut începând cu 2 ianuarie 2022, ca urmare, perioada facturată a fost de 33-35 de zile.

„Pe reţeaua secundară avem doar 60% de conductă reabilitată. Unde conducta nu este reabilitată, sunt pierderi, parametrii sunt mult mai scăzuţi, respectiv punctele termice Textil, Electro, IUPS, Condacia, Armonia (în spatele stadionului). Zona Mioriţa s-ar putea să fie scoasă din zona unitară, deoarece acolo s-au debranşat foarte mulţi clienţi. Dacă avem doi-trei consumatori pe o coloană, niciodată nu le vom asigura servicii la parametri, cel puţin la apă caldă”, a explicat directorul general al Modern Calor.

Societatea mai are zece mii de abonați în municipiu, din care mulți sunt cu probleme precum cele descrise de directorul Modern Calor. Iar prețul îl plătește întreg orașul. Este imposibil să rămâi eficient economic furnizând căldură doar pentrudoi-trei oameni dintr-un bloc. Iar mulți dintre abonați primesc și acel ajutor pentru achitarea facturilor către Modern Calor, de fapt o altă modalitate de a muta bani din buget în cel al societății de termoficare.

Soluții complementare, ca ajutoare pentru centrale de apartament sau de bloc, care ar oferi mai mult confort și mai puține pierderi – dar și subvenție mai mică pentru Modern Calor – nu sunt avute în vedere.

Soluțiile sunt de viitor

Recent a fost semnat contractul de finanţare de aproximativ nouă milioane de euro pentru noi lucrări de reabilitare ale sistemului centralizat, zona care nu a fost vizată până acum. Astfel, va fi reabilitată reţeaua secundară, vor fi înlocuite pompe, făcută echilibrarea hidraulică, va fi realizat sistemul de recirculare, ca să crească parametrii pentru apa caldă.

O altă soluție avansată de cei de la Modern Calor este contorizarea individuală. Înainte de anul 2010, printr-un proiect pilot al primăriei, dar şi unele iniţiative private, a fost realizată distribuţia agentului termic pe orizontală şi contorizarea individuală. Astfel de blocuri sunt în Parcul Tineretului, Zona Industrială, Rotunda. Prin aceste lucrări s-au redus pierderile, iar serviciile sunt asigurate la parametri normali.

Însă acum lucrările ar trebui făcute și plătite de proprietari.

Contabilitate pentru o gigacalorie mai scumpă

Am întrebat de ce societatea de termoficare mai are nevoie de subvenţii, din moment ce are câştiguri însemnate şi din producerea energiei electrice. Însă cele două activități sunt separate, ca și cum nu ar fi aceeași societate, iar veniturile din producerea de energie electrică nu sunt luate în calcul.

„Discutăm de două lucruri diferite şi două contabilităţi diferite. Noi ţinem contabilitatea pe cele două categorii de producţie. Suntem obligaţi să facem lucrul acesta. Noi raportăm la ANRE pentru ambele tipuri de produs costurile şi tehnologia folosită. Noi nu suntem un producător de energie electrică, noi suntem un producător de energie termică şi mai producem în cogenerare şi energie electrică”, a menţionat Bogdan Varasciuc.

Conform conducerii Modern Calor, banii obţinuţi din energie se duc pe combustibil. Operatorul trebuie să cumpere certificate CO2, obligaţie de plată a marilor poluatori. Până la 30 aprilie 2022, Modern Calor trebuie să cumpere 39.000 de certificate CO2. Un certificat CO2 era tranzacţionat la 7 euro în anul 2017, dar anul trecut a ajuns la 89 de euro.

În 2020, Modern Calor a avut o cifră de afaceri de 39 de milioane de lei. Costul certificatelor CO2 se ridică la 18 milioane de lei. Banii încasaţi pe aceste certificate ajung la Ministerul Mediului şi se întorc pe un fond de modernizare şi investiţii pentru creşterea eficienţei energetice. Fondul nu este atractiv, deoarece se finanţează doar 25% din valoarea proiectului.

La costul certificatelor se adaugă aproximativ 40.000 de euro lunar reprezentând mentenanţa la cele două motoare, un contract despre care Monitorul a mai relatat, din cauza tarifelor mari practicate.

În aprilie trebuie făcută reparaţia capitală la un motor, preţul fiind de 1,5 milioane de euro. Experți independenți consultați de reporterii Monitorului spun că, cu trei-patru milioane de euro, se poate cumpăra un motor nou, cu garanție, ce nu mai necesită cheltuieli de întreținere așa de ridicate.

În concluzie, în ciuda muntelui de plângeri și de nemulțumiri primite la redacție, soluții reale și imediate pentru facturi mai mici la abonații casnici nu se întrevăd, deși pot fi realizate relativ ușor, primând interesele de grup pentru menținerea Modern Calor în starea actuală de fapt.

Ca motiv principal este scoasă în față politica Uniunii Europene de reducere a poluării și de eficiență energetică, deși societatea care furnizează căldură în municipiu nu se califică nici într-un caz la nici unul din criteriile enunțate mai sus. Dimpotrivă, rămâne un mare poluator, iar eficiența iese din discuție, cât timp facturile emise rămân foarte mari, mai mari decât celelalte alternative utilizate pentru încălzire, în ciuda muntelui de subvenții primit an de an.

Probabil abonații casnici Modern Calor vor renunța treptat la serviciile societății pe măsură ce obțin independența financiară ce le permite o altă soluție de încălzire. Dealtfel, și Modern Calor se pare că se îndreaptă mai mult spre abonații persoane juridice, care sunt instituții ale statului, deoarece acolo nu sunt probleme, statul mută bani dintr-un buzunar în altul. Vom reveni cu alt material legat de costul încălzirii pentru persoane juridice, pentru a avea o idee completă asupra funcționării societății.

– Virginia CONSTANTINIU

– Cătălin MORARU

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
13.6 ° C
13.6 °
13.6 °
75 %
1.5kmh
81 %
lun
20 °
mar
20 °
mie
21 °
joi
22 °
vin
21 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

În urmă cu aproape un an, mai exact pe 14 aprilie 2023, în „Monitorul de Botoșani”, apărea sub umila mea semnătură un editorial intitulat...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...