spot_img
sâmbătă, aprilie 27, 2024
AcasăEditorialFrânari și locomotive - Dumitru MONACU, scriitor

Frânari și locomotive – Dumitru MONACU, scriitor

Sinistrele personaje care evoluează actualmente în prim planul scenei politice românești sunt doar niște cărători de tăvi, niciunul dintre ei neavând anvergura necesară unui rol principal. Cum se mai spune în limbajul de specialitate, acești saltimbanci de mucava nu sunt locomotive pentru partidele lor ci mai degrabă, frânari. Ca să înțelegeți corect afirmațiile mele, voi preciza că un lider de partid este locomotivă pentru gruparea lui politică atunci când acesta deține în portofoliu măcar tot atâtea procente câte are partidul. Or, la orice partid ne-am uita, constatăm că liderii sunt pe nicăieri. Dacă la nivel local mai sunt prin județe lideri de necontestat, la nivel central totul este o apă și un pământ adică liderii sunt frânari în timp ce formațiunile în fruntea cărora s-au cocoțat sunt locomotive sau, mă rog, drezine, după caz. Să le luăm pe rând. E limpede că Ciolacu se află în sondaje cu mult în urma PSD-ului, fapt care probabil va avea ca efect ratarea Cotroceniului de către social democrați și în următoarea legislatură. Interesant este că PSD-ul a avut cam tot timpul lideri locomotivă și când spun asta mă gândesc la Iliescu, Năstase, Dragnea și chiar Ponta. De ce și-au pus în urmă cu câțiva ani o momâie în frunte, chiar nu înțeleg. Colegii lor de guvernare adică liberalii convertiți la „uselism” la sugestia tamponului cel mare, l-au aruncat peste barieră pe Ludovic Orban cel cu un scor relativ echilibrat vizavi de partid și și-au pus în frunte un iepuraș de câmp (așa erau numiți pe vremuri, infanteriștii!) care reușește performanța să fie cu mult sub puținele procente (probabil scrise cu o singură cifră!) cu care sunt actualmente creditați liberalii. La AUR, deși Simion este purtat precum ursul de anul nou prin orice colț de țară, tot frânar este întrucât el ca persoană are cu siguranță mai puține procente decât partidul. În plus, gingașul subiect al colaborării cu adevăratul urs (citiți Rusia!) îl duce într-un con de umbră de unde probabil nu va mai ieși niciodată. Useriștii, au avut și ei o locomotivă în scurta călătorie pe terasamentul politic dar au avut … grijă să scape de ea. Este vorba de Nicușor Dan, omul care i-a urcat pe scenă într-un moment în care lumea se săturase de spectacolul de doi bani regizat de același tampon mare și tăcut. Actualmente, gruparea îl are pe Drulă drept lider dar se pare că nici acest experiment nu va putea opri garnitura să se oprească din drumul ei către tomberonul istoriei. Despre UDMR nu spun nimic întrucât, părerea mea este că gruparea aceasta etnică și naționalistă numai partid politic nu se poate numi. Cam așa ar sta lucrurile la nivel național. Pe plan local, excepția care întărește regula se numește Doina  Federovici. Actuala șefă a social democraților botoșăneni este nu frânar ci locomotivă, procentele ei adunate inclusiv din floricelele și pozele postate pe FB fiind cu mult peste cele ale partidului erodat semnificativ în urma actului de guvernare, atât la nivel central cât și local. Galbenii botoșăneni se confruntă cu o mare dilemă: cine este frânarul? Șoptică sau partidul găurit precum șvaițerul? Oricare ar fi, procentele lor din păcate, par să fie alcătuite dintr-o singură cifră. Așa că, ce mi-s opt, ce mi-s nouă procente? De locomotivă nu putem vorbi în acest caz. Cam tot pe acolo se situează și USR-ul local, liderul Andrei Drancă dar și filiala fiind în mare suferință în ceea ce privește procentele. Nici aici nu există o delimitare clară între frânar și locomotivă, oricât de obiectivi și temeinici am fi în aprecieri. Cât despre AUR-ul local, e limpede ca lumina zilei că partidul se află cu mult în fața liderului. De altfel, acest lucru nu ne miră, obsesia populistă a botoșănenilor fiind o constantă în timp și spațiu din moment ce în 2012, PPDD-ul lui Dănuț cel râvnitor de cărniță tânără a adunat vreo 15 procente fără să știm nici măcar astăzi, cine le-a fost … baci pe plaiurile botoșănene! Așadar, situația pe plan local diferă mult de cea națională unde toți sunt o apă și un pământ, adică frânari cu … procente în regulă. Probabil unii dintre acești frânari se gândesc deja la niște posibile locomotive din zona extrapartinică. Sincer, nu cred în rezultate spectaculoase, partidele aflate azi la guvernare având ca susținători la viitorul scrutin electoral doar nucleele lor dure. Nuclee care, deși călătoresc în bou-vagoane, e posibil să-și țină favoriții la clasa întâi, în condițiile în care jumătate dintre români nu se vor prezenta la vot.

Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
18.8 ° C
18.9 °
18.6 °
53 %
4.6kmh
100 %
sâm
17 °
Dum
21 °
lun
20 °
mar
20 °
mie
21 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

În urmă cu aproape un an, mai exact pe 14 aprilie 2023, în „Monitorul de Botoșani”, apărea sub umila mea semnătură un editorial intitulat...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...