12 + seven =

O nouă parola a fost trimisă către email-ul tău.

Scăderea populaţiei şcolare a impus în ultimii ani închiderea unor unităţi de învăţământ. Autorităţile locale nu au anticipat efectele migrării masive a forţei de muncă în străinătate, astfel că au fost închise inclusiv şcoli ridicate în baza unor finanţări acordate de Banca Mondială. Aceste investiţii nu au reuşit să-i convingă pe tinerii dornici să se realizeze pe plan profesional şi familial să rămână în localităţile natale.

Datele centralizate de conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean arată că în perioada 2005 – 2018 au fost construite prin Banca Mondială 129 unităţi de învăţământ. 15 dintre acestea au fost însă închise din lipsă de copii şi cel mai probabil numărul şcolilor cu lacăt la poartă va creşte în următorii ani.

„La nivelul judeţului Botoşani pierdem în jur de 1400 – 1500 de copii de la o generaţie la alta. Măsura comasării sau reducerii numărului de clase este contestată, însă, de la an al an avem un număr redus de clase pentru că nu mai sunt copii. Asta este realitatea”, a declarat Gabriel Hârtie, inspector şcolar general. Oficialul a recunoscut că la multe investiţii autorităţile locale care solicită fonduri de la Ministerul Dezvoltării nu se consultă cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean şi nu ţin cont de evoluţia populaţiei şcolare.

 

Multe comunităţi rurale au fost părăsite de tineri

 

Edilii care în urmă cu peste zeci ani îşi doreau şcoli noi în comunităţile lor, asta şi dintr-un calcul electoral, nu aveau de unde să ştie că plecările la muncă în străinătate se vor solda cu scăderea drastică a populaţiei şcolare. După câţiva ani de muncă în străinătate, mulţi tineri au decis să-şi ia acolo întreaga familie, astfel că în multe comunităţi au rămas doar pensionarii.

În comuna Hudeşti, de cinci ani este închisă şcoala din satul Başeu.  „În comună avem 760 de elevi, în condiţiile în care în urmă cu câţiva ani aveam peste o mie. Tineretul este plecat în străinătate, iar populaţia îmbătrâneşte. La Başeu în nici un caz nu mai sunt speranţe să avem mai mulţi copii. În toate satele avem spor natural negativ, respectiv în Vatra. Hudeşti, Başeu Alba şi Mlenăuţi. Numai la Baranca avem spor pozitiv, de acolo avem aproape jumătate din populaţia şcolară. În acel sat sunt mulţi tineri. Unii pleacă la muncă în străinătate, însă revin după câteva luni, nu pleacă cu toată familia”, a declarat Viorel Atomei, primarul comunei Hudeşti.

Viorel Relinschi, primarul comunei Santa Mare, a precizat că Şcoala Durneşti a fost închisă în urmă cu trei ani din cauză că a scăzut numărul elevilor din comunitate. „Populaţia şcolară în comună este în scădere. Acum avem în jur de 400 de elevi. Mulţi tineri sunt plecaţi din comunitate, populaţia este îmbătrânită şi natalitatea a scăzut. Cred că vor mai fi închise şcoli pentru că populaţia şcolară nu va creşte în următorii ani”, a afirmat edilul.

În municipiul Botoşani, fosta Şcoală 3 a devenit în ultimele trei ierni  „casă” pentru persoanele fără adăpost. Elevii care învăţau aici au fost mutaţi la Şcoala 2, aflată în cartierul Parcul Tineretului. Şi asta pentru că numărul elevilor a scăzut continuu, iar numărul adulţilor care sunt la mila comunităţii depăşeşte capacitatea vechiului Centru de noapte, de pe Aleea Nucului. Edilii au fost nevoiţi să găsească un alt centru de cazare. Şi în acest caz sunt slabe şanse ca în fosta Şcoală 3 să fie reluată activitatea didactică.

 

Alte patru şcoli vor fi închise în anul şcolar viitor

 

În acest an şcolar, în învăţământul de masă funcționează 482 de unități de învățământ, respectiv 121 de unități cu personalitate juridică și 361 de structuri. În anul școlar 2019 – 2020 vor funcționa 473 de unități școlare, respectiv 121 de unități cu personalitate juridică și 352 de structuri. Datele prezentate de Gabriel Hârtie arată că în anul școlar viitor patru şcoli din județ vor fi închise temporar, iar cinci vor deveni nivele în cadrul școlilor.

Vor fi închise temporar Școala Primară 2 Bălușenii Noi (Bălușeni), Școala Primară 2 Mănăstirea Doamnei (Curtești), Școala Primară 3 Suharău (Suharău), Școala Primară Dragalina (Hlipiceni).

Unităţile care trec din structură, în nivel în cadrul școlii sunt Grădinița cu Program Normal 3 Corjăuți (trece ca nivel în cadrul Școlii Primare 5 Corjăuți – Hilișeu Horia), Grădinița cu Program Normal 4 Lupăria (trece ca nivel în cadrul Școlii Primare 4 Lupăria – Prăjeni), Școala Gimnazială 3 Botoșani (trece ca nivel în cadrul Școlii Gimnaziale 2 Botoșani), Grădinița cu Program Prelungit 10 (trece ca nivel în cadrul Liceului Pedagogic ”Nicolae Iorga”), Grădinița cu Program Prelungit ”Voinicelul” (trece ca nivel în cadrul Școlii Gimnaziale ”Sfânta Maria”).

se încarcă...

Apreciază calitatea articolului

3 VOTURI - MEDIE: 3,67
O stea2 stele3 stele4 stele5 stele
Se încarcă...