spot_img
vineri, aprilie 26, 2024
AcasăEditorialÎncă o șansă irosită

Încă o șansă irosită

Virgil COSMA
jurnalist

Amenințările de la Bruxelles împotriva regimurilor iliberale au trecut de la etapa enunțurilor la fapte. Miercuri seara, FIDESZ, partidul premierului maghiar Viktor Orban, a fost suspendat din PPE, partidul majoritar în Parlamentul European în configurația actuală. Cu toate că cei 12 eurodeputați maghiari sunt o pierdere importantă pentru populari, conclavul liderilor dreptei europene nu a putut trece peste derapajele violente de la democrație ale liderului de la Budapesta. Cel mai probabil și imediat, într-un fel de reciprocitate, și socialiștii europeni vor exclude PSD român. Unul dintre liderii PPE a spus-o pe șleau: „cum să mă duc eu la Timmermans să-i cer să facă ordine cu socialiștii români când el mă va întreba imediat ce facem noi cu ungurii?” Guy Verhovstadt, liderul ALDE, are și el aceeași poziție față de ALDE România. Asta în timpul președinției române a Uniunii Europene.
Dar conduce România UE? Profită România de accesul la butoanele Europei măcar pentru a-și rezolva câteva probleme stringente? Acțiunile puterii de la București indică un răspuns negativ la ambele întrebări. Distanța între vorbele și faptele liderilor de pe Dâmbovița este, ca întotdeauna, enormă. După prestațiile jenante ale miniștrilor români în comisiile de specialitate, care au stârnit la început hazul și mai apoi disprețul colegilor europeni, premierul Dăncilă, autoare – la rândul ei – a unor gafe istorice (vă mai amintiți cum am „devastat” economiile Europei?), a sfârșit prin a difuza filme mute de la Bruxelles pe pagina oficială a Guvernului României. De ce? Pentru a ascunde dihotomia ridicolă a dublului discurs. Ca și cum nu am fi în era informațiilor și nu am afla, aproape instantaneu, că una spune la Bruxelles și altceva acasă. Aceasta este explicația filmului „pe mut”. Nici vorbă de „coeziune”, în realitate, Timmermans a avertizat-o din nou pe Dăncilă că dacă Bucureștiul nu îndeplinește imediat normele MCV urmează excluderea, fără alte negocieri.
Ce spune premierul român acasă? „Preşedinţia României la Consiliul Uniunii Europene a debutat într-un ritm alert şi susţinut […] ne-am concentrat eforturile în prima parte a mandatului nostru pe dialogul inter-instituţional cu Parlamentul European pentru a finaliza negocierile cu privire la cât mai multe dosare. Am obţinut finalizarea negocierilor pe 75 de dosare cu impact major la nivelul Uniunii Europene”, a declarat Dăncilă după Summit-ul social tripartit, care a avut loc miercuri la Bruxelles. Câte dintre ele privesc direct (și nu prin intermediul unor reglementări ale UE pe care Bucureștiul nu le va respecta, oricum, niciodată) România? Răspuns: niciuna.
Ce face premierul român în realitate? Turnee în Orient, în căutare de surse alternative de finanțare și investiții. De ce din Orient, cele din Occident nu mai sunt accesibile? Ba da, dar acelea se află sub controlul strict al Comisiei Europene. Cele din Orient pot fi dijmuite, adică se poate lua șpagă, pe românește, la fiecare contract cedat. În paralel, critică din răsputeri companiile occidentale care, chipurile, ne jupoaie de vii. Cum ne jupoaie occidentalii? Diferența este vizibilă de la o poștă într-un singur exemplu: autobuzele nemțești din Cluj, care funcționează impecabil, și cele turcești din București, care prezintă o rată enormă de defecțiuni. Și un preț mult mai mare, pe care primarul Firea îl justifică printr-un incontrolabil contract de mentenanță. Rezultatul per total este năucitor: cele mai multe contracte din banii publici sunt câștigate de firme din Turcia.
Cu numai câteva zile înainte, pe 17 martie, Dăncilă a semnat la Palatul Victoria un Memorandum de Înțelegere între compania guvernamentală DP WORLD (Emiratele Arabe Unite) și Ministerul Transporturilor din România, în contextul vizitei la București sultanului Ahmed Bin Sulayem, președintele Dubai Ports, Vămi și Zona Liberă și președinte al Autorității Maritime a orașului Dubai. Acum se înțelege campania furibundă a PSD de a nu ceda o parte dintre acțiunile Portului Constanța olandezilor din Rotterdam? Care, apropo, este cea mai mare poartă comercială a Europei. A celei civilizate, în care șpaga este drastic penalizată. Și în care sunt interzise spălarea de bani, contrabanda și traficul de carne vie. Teoretic, sunt interzise și-n Orient, dar controalele sunt mult mai relaxate, așa, cam ca pe la noi.
Dar nu e numai atât. Senatorul liberal Florin Cîțu afirmă public și aduce dovezi că echipa Dragnea lucrează intens pe axa Moscova-Budapesta, pentru a-i facilita lui Putin instituirea unui cap de pod financiar în economia europeană. Niciuna dintre acuzații nu a fost contrazisă sau demontată de liderii PSD. Ceea ce înseamnă că dacă această echipă reușește să-și ducă mandatul la capăt, până la viitoarele alegeri generale România va fi afară din Europa. De aceea nu le pasă că se fac de râs la Bruxelles și nici nu sunt interesați să aducă României vreun beneficiu din președinția Consiliului UE.

Deja ai votat!
Articolul precedent
Articolul următor
Botoșani
nori împrăștiați
15.6 ° C
17 °
15 °
48 %
2.5kmh
46 %
vin
14 °
sâm
18 °
Dum
21 °
lun
20 °
mar
20 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

Dintre toți politicienii de top ai României de azi, Marcel Ciolacu este, fără îndoială, un personaj aparte care a înțeles cel mai bine ce...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...