spot_img
luni, aprilie 29, 2024
AcasăEditorialȚara capetelor de pod - Ciprian MITOCEANU, scriitor

Țara capetelor de pod – Ciprian MITOCEANU, scriitor

Nu trece o zi fără să aflăm de la știri că iar a avut loc o nenorocire pe șoselele din România. Prostia e, de departe, cauza principală a accidentelor. Prostul se urcă beat la volan sau chiar mai rău, că de ceva vreme șoferii români au descoperit și senzații mai tari decât cele pe care le poate livra trascăul. Prostul accelerează acolo unde trebuie să reducă, depășește coloana pe line continuă sau în vârf de pantă. Pentru prost conducerea preventivă e ceva de care țin cont doar… proștii. Mda, cel mai periculos prost de pe șosea e cel care se crede mai deștept decât e cazul. Din ăștia sunt cu duiumul, nu o să fie niciodată criză.

O altă explicație pentru nenumăratele accidente e legată de capetele de pod. Cam jumătate dintre accidente implică, pe lângă viteză și băutură, și un cap de pod în care cursa nebunească se frânge brusc. Infrastructura rutieră e jalnică, dar nu ne putem plânge de capete de pod, avem mai multe decât ne trebuie și cele mai multe își fac datoria într-un alt mod decât scopul pentru care au fost construite. Asta pentru că au fost construite prost. Să luăm, de pildă, capetele de pod de pe E85. În opinia majorității celor care-l parcurg este un drum cu o bandă și jumătate. Oficial e un drum cu o bandă la care se adaugă banda de urgență, dar încercați să-l folosiți ca atare și vedeți ce pățiți dacă respectați legea. O mulțime de ași ai volanului depășesc prin dreapta, iar dacă în față le apare un cap de pod riști să te împingă pe contrasens. Un balamuc total, dar cât se poate de românesc. Capetele de pod se ițesc pe marginea benzii de urgență și în unele cazuri „intră” în asfalt. Dacă nu cunoști zona sau se găsește vreun deștept care habar nu are că există faza de întâlnire atunci când se lasă noaptea, ai toate șansele să te proptești în așa ceva. Guvernanții au pretenția că România nu este sat fără câini și că tratează țara asta cu profesionalism și responsabilitate, dar chiar nu s-a găsit niciun specialist să ridice problema capetelor de pod de pe European? Dacă în cazul unui drum de importanță europeană avem așa situații, ce pretenții să mai avem de la drumurile care trec prin sate? O mulțime de indivizi și-au construit podețele de acces până la jumătatea drumului. Așa, să aibă ei cum intra în curte, să nu le alunece mașina în șanț când vin abțiguiți de pe la crâșmă și nu se simt în stare să se folosească de picioare decât atunci când e de apăsat pedale. Faptul că nenorocitele de capete de pod sunt adevărate capcane pentru alți parfumați loviți de boala vitezei sau pentru cineva care nu cunoaște zona și riscă să se nenorocească în așa ceva nu pare să deranjeze pe nimeni. Dacă pe drumurile de interes european sau național capetele de pod sunt plasate de parcă fac parte din strategia de apărare în caz că ne atacă cineva, cine să-și facă griji de podețele de prin sate?

Capetele de pod reprezintă o problemă serioasă, dar pe care autoritățile nu au de gând să o rezolve pentru că e nevoie de fonduri serioase. Podul care îngusta E85 în  localitatea Sârca a fost lărgit după ani de zile și numai după ce în zonă s-au produs evenimente rutiere grave. Statul are bani, dar nu pentru a rezolva problema capetelor de pod. Nu avem drumuri decente și ne mai plângem de capete de pod? Bine că avem poduri, nu-i așa?

Nu e chiar așa. Avem instituții, avem direcții și companii, avem specialiști plătiți de stat și încă plătiți foarte bine. Cu salariile pălmașilor e mai greu, însă pentru ale șefilor s-au găsit tot timpul bani. Vrem o țară decentă, vrem drumuri bune, plătim pentru asta, dar cei de la butoane nu sunt în stare să elimine măcar capetele de pod. Ce dacă o mulțime de români își distrug sănătatea sau chiar își pierd viața din cauza lor? Se găsesc explicații, că e mai simplu. Viteză prea mare, consum de trascău sau substanțe interzise, neatenția la volan… Nimeni nu se întreabă însă câte vieți puteau fi salvate dacă blestematele de capete de pod se aflau la locul lor, nu erau parte din calea de rulare. Dar astfel de întrebări ar duce la reacții, la ceva activitate și implicare. Și cine-și dorește așa ceva?

Deja ai votat!
Botoșani
cer fragmentat
13.6 ° C
13.6 °
13.6 °
75 %
1.5kmh
81 %
lun
20 °
mar
20 °
mie
21 °
joi
22 °
vin
21 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cei de la spital au blocat accesul pentru maşinile ce încurcă pompierii ca să iasă şi ei măcar o dată bine la simularea de...

EDITORIAL

În urmă cu aproape un an, mai exact pe 14 aprilie 2023, în „Monitorul de Botoșani”, apărea sub umila mea semnătură un editorial intitulat...

EPIGRAMA ZILEI

Ne țin calea, mai mult goale, Cu sânii în vânt, frivoli, Unele ne bagă-n boale, Altele în ... boli!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...